اگرچه vlog بیست سال است که وجود دارد، و مسلماً در ده اخیر رایج شده است، اما به نظر می رسد هنوز در مورد تعریف آن سردرگمی وجود دارد. مردم اغلب این کلمه را با کلماتی مانند YouTuber، creator، video producer و غیره جایگزین می کنند. اگر کلمه vlog را در گوگل جستجو کنید، تعریفی که ظاهر می شود یکسان نخواهد بود. بنابراین ما می خواهیم ابتدا با ارائه یک تعریف کلی از vlog و سپس با مقایسه vlog با کلمات دیگری که افراد معمولاً به اشتباه vlog را با آن جایگزین می کنند به درک مناسبی از تعریف vlog برسیم.
در این مقاله خواهید خواند:
vlog چیست؟
ولوگ، مختصر لاگ ویدیو یا وبلاگ ویدیویی، یک سبک ژورنالیستی از ویدئو است که زندگی یک فرد را در حین روایت و ضبط، معمولاً توسط همان شخص، به تصویر میکشد. مردم معمولا وبلاگ نویسی را با یوتیوب مرتبط می دانند، اما مفهوم وبلاگ نویسی برای مدت طولانی وجود داشته است. اولین وبلاگ ویدیویی را می توان از اوایل دهه 2000 در نظر گرفت. هنگامی که آدام کنتراس اولین ویدیوی خود را در ژانویه 2000 در یک وبلاگ آپلود کرد.
تفاوت وبلاگ و وبلاگ
یک تعریف رایج از vlog یک وبلاگ ویدیویی است. خود کلمه “وبلاگ” چند سال قبل از vlog به عنوان نسخه کوتاه شده “blog” ابداع شد. منطقی است که مردم یک وبلاگ را به عنوان نسخه ویدیویی یک وبلاگ (که محتوای مکتوب است) تصور کنند، اما اکثر مردم معمولاً از این کلمه استفاده نمی کنند.
وبلاگ یک وب سایت یا صفحه وب است که به سبک غیررسمی یا محاوره ای نوشته شده است، به طور منظم به روز می شود و معمولاً توسط یک فرد یا یک گروه کوچک اداره می شود. وبلاگ ها می توانند درباره هر چیزی باشند. هر وب سایت شرکتی یک وبلاگ دارد، به ندرت یک وبلاگ شخصی. اگر وبلاگی را به عنوان یک مجله شخصی برای نوشتن در مورد زندگی روزمره خود راه اندازی کرده اید، احتمالاً وبلاگ خود را به عنوان یک “وبلاگ شخصی” توصیف می کنید تا آن را از معنای کلی کلمه وبلاگ که امروزه استفاده می شود متمایز کنید.
تفاوت بین vlog و ویدیو در وب
vlog چیزی بسیار خاص تر از یک ویدیو در وب است. Vlogها با ویدیوهای آنلاین متفاوت هستند زیرا حول محور ضبط زندگی افراد می چرخند. در حالی که وبلاگها به یک سبک نوشتن آنلاین تبدیل شدهاند، مردم هنوز وبلاگها را به عنوان ویدیوهای شخصی تعریف میکنند که شامل جزئیات بیشتری در مورد زندگی افراد است، حتی اگر وبلاگهای آنها بر یک علاقه خاص متمرکز باشد.
در vlog، فیلمبردار و راوی همان شخص هستند. این یک عنصر مهم است که یک وبلاگ را از یک ویدیو در مورد یک شخص خاص متمایز می کند.
ولاگر کیست؟
همانطور که اشاره کردیم، یک وبلاگ فقط یک وبلاگ ویدیویی است، اما وبلاگ نویسی به نوعی متفاوت است. می توانید به دبی سفر کنید، یک سری ویدیو در تمام روز ضبط کنید و همه آنها را در یک وبلاگ ویرایش کنید. اما آیا این شما را یک وبلاگ نویس می کند؟ از نظر فنی بله، اما نه کاملا.
واژه vlogger ترکیبی از دو کلمه video و blogger است. یک وبلاگ به سادگی وبلاگی است که در آن رسانه به جای کلمات نوشته شده، ویدئو است. شخصی که وبلاگ های مد ایجاد می کند لزوماً یک وبلاگ نویس محسوب نمی شود. اصطلاح vlogger به معنای خاص تری تکامل یافته است.
امروزه یک وبلاگ نویس یک وبلاگ نویس شخصی است که به طور منظم ویدیوهای جاسازی شده را علاوه بر یا به جای متن و سایر مطالب در وبلاگ خود پست می کند. برخی از ولاگرها ویدیوهایی را پست میکنند که خود را نشان میدهند یا بهطور مستقل ضبط شدهاند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ویدیوهایی را در ژانر خاصی مانند طنز، علمی یا ورزشی ارسال کنند.
یک وبلاگ نویس شخصی است که ویدیوهای شخصی ایجاد می کند که موضوع اصلی خود و زندگی خود را نشان می دهد. خودش این فیلم ها را می گیرد و معمولاً تدوین را خودش انجام می دهد. این نوع ویدیوها معمولاً بر اساس یک برنامه زمانی دقیق منتشر می شوند، حتی گاهی اوقات در هر روز هفته. آدام کنترراس به عنوان قدیمی ترین وبلاگ نویس فعال، بیش از 15 سال است که به طور مرتب وبلاگ های خود را در کانال یوتیوب خود آپلود می کند. ولوگ های او ممکن است شبیه به وبلاگ های وبلاگ نویسان مدرن نباشد، اما با این وجود او در حال وبلاگ نویسی است.
یک شخص می تواند یک وبلاگ مد راه اندازی کند و در مورد آرایش و لباس بنویسد. به همین ترتیب، آن شخص میتواند یک وبلاگ مد داشته باشد که در آن روتین آرایش خود را نشان دهد و لباسهای جدید را به نمایش بگذارد.
تفاوت بین یک وبلاگ نویس و یک یوتیوبر
از آنجایی که ویلاگ ها معمولا در یوتیوب منتشر می شوند، اصطلاحات vlogger و YouTuber اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. یوتیوبر شخصی است که به طور فعال ویدیوها را در یوتیوب منتشر می کند. شما می توانید در هر زمان و در مورد هر چیزی ویدیو بسازید، تا زمانی که به طور مداوم ویدیوها را در YouTube پست می کنید، همچنان یک YouTuber هستید.
فیلیپ دیفرانکو یک یوتیوبر محبوب و مفسر خبری است که ویدیوهای خود را تولید می کند. اما از آنجایی که ویدیوهای او شامل زندگی شخصی (یا عناصری از آن) نمی شود، نمی توان او را یک وبلاگ نویس در نظر گرفت. ویدیوهایی از کانال محبوب کرش کورس یوتیوب برادر کردن هنک و جان گرین آنها تاریخ و علم را در کانال خود مدیریت و تدریس می کنند. در حالی که هر دو یوتیوب هستند، اگر در کانال دیگری نامیده شود Vlog Brothers ویدیوهای مربوط به زندگی خود را تولید نکردند، آنها vlogger نبودند.
آدام کنتراس، اولین وبلاگ نویس جهان، بسیاری از اولین وبلاگ های خود را قبل از اختراع یوتیوب منتشر کرد. یوتیوب فقط آپلود، میزبانی، اشتراک گذاری و کسب درآمد از وبلاگ های آنلاین را آسان می کند، بنابراین اکثر وبلاگ نویسان ترجیح می دهند محتوای خود را در این پلتفرم منتشر کنند.
وبلاگ ها گری واینرچوک توسط یک فیلمبردار تمام وقت ضبط و ویرایش می شود. گری یک وبلاگ نویس است که ویدیوهای خود را ضبط یا ویرایش نمی کند، اما همچنان ویدیوهای خود را یک وبلاگ می نامد.
زبان انگلیسی انعطاف پذیر و همیشه در حال تغییر است. بنابراین، هر تعریفی، از جمله همان تعریف برای vlog و vlogger، ممکن است در طول زمان تغییر کند.
چگونه یک وبلاگ نویس شویم؟
اگر می خواهید بدانید که چگونه یک وبلاگ را راه اندازی کنید و یک وبلاگ نویس شوید، چند قدم اولیه ضروری وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
یک پلت فرم را انتخاب کنید
اول از همه، شما باید پلتفرمی را برای میزبانی وبلاگ خود انتخاب کنید. طبیعی است که یوتیوب کاندیدای اصلی است. زیرا این زادگاه وبلاگ نویسی مدرن است که ما می شناسیم، و این به این زودی ها تغییر نخواهد کرد. با این حال، ممکن است بخواهید پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و تیک تاک را نیز در نظر بگیرید. هر دو از رقبای یوتیوب هستند و می خواهند در صحنه پلتفرم ویدیویی حضور داشته باشند. ممکن است بخواهید استراتژی خود را متنوع کنید و ترکیبی از پلتفرم های مرتبط را در تقویم محتوای خود بگنجانید.
سبک و موضوع را انتخاب کنید
وقتی برای اولین بار یک vlog را راه اندازی می کنید، به چیزی نیاز دارید که شما را از جمع متمایز کند و مردم را به سمت خود جذب کند. به همین دلیل است که باید موضوع اصلی را انتخاب کنید که می تواند هر چیزی که می خواهید باشد: سفر، دوچرخه سواری در جاده، آشپزی در خانه، آرایش و غیره.
تنها توصیه ما این است که چیزی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید و در آن مهارت دارید. به این ترتیب فیلمبرداری از وبلاگ های خود و یافتن سبک برای شما آسان تر خواهد بود. شور و شوق شما به طور طبیعی در ویدیوهای شما می درخشد و به مخاطبان دلیل بیشتری می دهد تا برگردند و سایر وبلاگ های شما را تماشا کنند.
انتخاب تجهیزات مناسب
نکته مهم در مورد وبلاگ نویسی این است که برای انجام آن به تجهیزات فانتزی زیادی نیاز ندارید. در واقع، شما ممکن است در حال حاضر همه چیز مورد نیاز خود را داشته باشید. اصلی ترین چیزی که شما نیاز دارید یک دوربین است. همانطور که احتمالاً در یوتیوب دیده اید، ولاگرها از گوشی های هوشمند گرفته تا دوربین های فیلم بزرگ و وبلاگ استفاده می کنند.
آیفون ها در بین ولاگرها محبوبیت خاصی دارند. آیفونها به دلیل کیفیت دوربین و ویژگیهای ویدیویی و ابزارهای ویرایش عالی هستند. بسیاری از ولاگرها با آیفون شروع می کنند
انجام دادند؛ پس شما هم می توانید. حتی یک آیفون XR قدیمی تر برای شروع خوب است.
چیز بعدی که به آن نیاز دارید چیزی برای نگه داشتن گوشی یا دوربین است. پایه یا نگهدارنده ای که بتواند گوشی را نگه دارد و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد.
در نهایت، یک دوربین ولاگر باید تعادل خوبی بین قیمت، کیفیت و وزن برقرار کند. به یاد داشته باشید که باید این دستگاه را در تمام طول روز و به احتمال زیاد در ملاء عام با خود حمل کنید. بنابراین بهتر است دوربینی سبک و کوچک انتخاب کنید. اما مطمئن شوید که سطح خوبی از فوکوس خودکار، تثبیت کننده تصویر و همچنین صفحه نمایش پاپ آپ دارد تا بتوانید در حین عکاسی خود را ببینید.
عوامل دیگری که باید در نظر بگیرید تنظیمات نور و صدا شما هستند. به عنوان مثال، آیا به یک چراغ حلقه نیاز دارید؟ از آنجایی که صدا به اندازه کیفیت تصویر مهم است، باید از یک میکروفون با کیفیت استفاده کنید. به طور کلی، اگر داستان خوبی داشته باشید، مخاطب از کاهش جزئی کیفیت تصویر قدردانی می کند، اما به محض اینکه صدا بد شود، تماشای آن را متوقف می کند.
پیروی از ساختار داستانی سه پرده ای
ساختار سه پرده ای به هر ویدیو چارچوبی می دهد که هم برای شما و هم برای مخاطب مفید است. یکی آغاز جایی است که شما تعریف می کنید که چه کاری انجام می دهید و مشکل یا چالش چیست. قرارگیری در معرض جایی که به موضوع مورد نظر رسیدگی می کنید و پایان جایی که همه چیز را خلاصه و نتیجه گیری می کنید.
ولاگرهای مورد علاقه خود را بررسی کنید
اگر به دنبال این هستید که چگونه یک وبلاگ موفق راه اندازی کنید، بهتر است کسانی را که آنجا بوده اند و قبل از شما انجام داده اند، بررسی کنید. از خود بپرسید چرا آنها موفق هستند. چه چیزی را در مورد ویدیوهای آنها دوست دارید؟ از چه وسیله ای استفاده می کنند؟
سپس سعی کنید پاسخ این سوالات را بیابید. در حالی که منحصر به فرد و معتبر بودن کلید نهایی وبلاگ نویسی است، گرفتن الهام و ایده از کسانی که تماشا می کنید ضرری ندارد و حتی مفید است.
ویرایش وبلاگ
چند ثانیه اول خیلی مهم است. بینندگان شما تعداد نامحدودی ویدیو برای تماشا دارند. اگر فوراً توجه آنها را جلب نکنید، ادامه نخواهند داد. بنابراین در ابتدای هر ویرایش، مطمئن شوید که برای ارائه آنچه بیننده میخواهد، مستقیماً وارد عمل شدهاید. این به مخاطب دلیلی برای ادامه تماشا می دهد.
در طول ویرایش، مطمئن شوید که ویدیوی شما به خوبی نشان دهنده برند شما است. از یادآوری به مخاطبان خود برای لایک کردن و اشتراک با استفاده از موشن گرافیک نترسید. وقتی نوبت به پایان vlog می رسد، به افراد دلیلی بدهید که برای مطالب بیشتر برگردند.
ولوگ ها معمولا بین 10 تا 20 دقیقه هستند. برای حفظ توجه مردم، باید سریع و روان ویرایش کنید. از برش های پرش و زوایای مختلف دوربین برای تازه و جذاب نگه داشتن ویدیو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که وبلاگ ها با ویدیوهای معمولی متفاوت هستند. آنها باید با سرعت بالا حرکت کنند.
استفاده از موسیقی مجاز است
انتخاب موسیقی مناسب برای وبلاگ خود می تواند به متمایز شدن آن از دیگر افراد کمک کند. استفاده از موسیقی با کیفیت بالا و بدون حق امتیاز برای وبلاگ شما ضروری است. به خاطر داشته باشید که برای انتشار یک وبلاگ در پلتفرم هایی مانند یوتیوب، باید حق چاپ را رعایت کنید.
آپلود وبلاگ
بسته به پلتفرمی که قرار است vlog خود را در آن آپلود کنید، روند آپلود کمی متفاوت خواهد بود. اما چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشت.
شما در نهایت می خواهید مردم برای تماشای ویدیوی شما کلیک کنند. بنابراین باید در مورد عواملی مانند کلمات کلیدی، عنوان، تصویر کوچک و توضیحات ویدیوی خود برای هر پلتفرمی که قرار است استفاده کنید فکر کنید.
اگر به فکر ایجاد یک وبلاگ برای شهرت و درآمد یا صرفاً برای سرگرمی هستید، با پیروی از راهنمای بالا می توانید اقدامات اولیه خود را به درستی انجام دهید. مهمترین چیز این است که تمرین کنید و بدانید که این روند زمان می برد. وقتی به نحوه راه اندازی یک وبلاگ و کسب درآمد فکر می کنید، باید بدانید که صبر زیادی لازم است. هیچ چیز یک شبه اتفاق نمی افتد و یادگیری در حین حرکت اتفاق می افتد.
سوالات متداول
vlog چیست؟
vlog اغلب یک ویدیوی شخصی است که توسط خود سوژه فیلمبرداری شده است. یکی از جنبه های مهم وبلاگ ها منظم بودن است. آپلود هفتگی یا حتی روزانه برای کانال های وبلاگ یوتیوب رایج است. مانند وبلاگ نویسانی که وبلاگ می نویسند، معمولاً از یک وبلاگ نویس انتظار می رود که محتوای جدید را به طور منظم منتشر کند.
چگونه یک vlog راه اندازی کنیم؟
تولید یک وبلاگ مستقیماً از یک تلفن هوشمند یا هر دوربین دیگری که می تواند ویدیو ضبط کند شروع می شود. از آنجایی که یک وبلاگ روی داستان یا علاقه شخصی شما متمرکز است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از طریق یوتیوب یا هر سایت دیگری که ویدیوهای شما را میزبانی می کند و به اشتراک می گذارد، شروع به ضبط و ارسال ویدیوهای مربوط به زندگی خود در اینترنت کنید. انجام دادن.
سبک های مختلف vlog چیست؟
سبک های ویلاگ انواع مختلفی از ویدئوها هستند که تاکید ویژه ای بر زندگی ولاگرها دارند. این تمرکز می تواند حول آموزش دیگران در مورد یک علاقه خاص مانند مد، آرایش، آشپزی یا عکاسی باشد. همچنین، تمرکز می تواند حول بخش خاصی از زندگی وبلاگ نویس باشد، مانند خانواده، معلولیت، یا سفر.