کمیسیون فدرال و تجارت ایالات متحده اخیراً بیانیه ای سختگیرانه برای غول های سیلیکون ولی و بسیاری از مشاغل دیگر که هوش مصنوعی را برای مشتریان خود تبلیغ می کنند، صادر کرد. FTC به شرکت های هوش مصنوعی یادآوری کرد که ادعاهای نادرست یا غیرمستند در مورد اثربخشی محصولات آنها برخلاف قوانین آژانس است.
با نگاهی دقیق تر، FTC هوش مصنوعی را اصطلاحی مبهم می داند و از آن به عنوان یک اصطلاح بازاریابی یاد می کند. این آژانس در بخشی از بیانیه خود اشاره کرده است که در حال حاضر سر و صدای زیادی در زمینه هوش مصنوعی به راه افتاده و برخی از تبلیغ کنندگان نمی توانند جلوی سوء استفاده از شرایط موجود و افزایش محبوبیت این فناوری را بگیرند.
Futurism می نویسد، یکی از بزرگترین نگرانی های FTC این است که شرکت ها ادعاهای خود در مورد قابلیت های محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی را اغراق می کنند. به عنوان مثال برخی از ویژگی های محصولات مرتبط با این فناوری از پشتوانه علمی برخوردار نیستند و برخی ویژگی های دیگر تنها برای انواع خاصی از کاربران و یا در سناریوهای خاصی ارائه می شوند.
کمیسیون فدرال و تجارت ایالات متحده همچنین به شرکت ها نسبت به این ادعا که محصول مبتنی بر هوش مصنوعی بهتر از محصولات مشابهی است که از این فناوری استفاده نمی کنند، هشدار داده است. این سازمان نظارتی خاطرنشان می کند: شرکت ها باید دلایل کافی برای ادعای خود ارائه دهند در غیر این صورت ممنوع است.
نکته مهم دیگری که FTC به آن اشاره کرد این است که شرکت ها باید مراقب باشند که محصولات هوش مصنوعی آنها واقعاً از این فناوری استفاده کنند. این سازمان می گوید کارشناسان آن ادعاهای شرکت ها را بررسی می کنند تا مشخص کنند که آیا واقعاً از هوش مصنوعی در محصولات آنها استفاده شده است یا خیر.
با توجه به افزایش چشمگیر محبوبیت چت رباتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT یا تولیدکنندگان تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Midjourney، اکثر شرکتهای فعال در حوزه فناوری در تلاش هستند تا بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال، مایکروسافت اخیرا از بینگ جدید مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد و از سوی دیگر، گوگل برای رقابت با ChatGPT، چت باتی به نام Bard را معرفی کرد.
البته این اولین بار نیست که FTC در زمینه هوش مصنوعی اقداماتی انجام می دهد. در سال 2021، این سازمان به کسبوکارها هشدار داد که از فناوری و سایر ابزارهای خودکار مانند الگوریتمهایی که برای تخصیص منابع مراقبتهای بهداشتی بر اساس تعصب نژادی طراحی شدهاند، استفاده نکنند.
با راه اندازی دفتر جدید خود، به نظر می رسد FTC اکنون آمادگی بیشتری برای همگام شدن با دنیای فناوری و برخی از نوآوری های غیرقابل درک اخیر در این زمینه دارد.