حدود 90 درصد از دختران بالغ و زنان جوان در کشورهای فقیر به اینترنت دسترسی ندارند، در حالی که مردان هم سن در همان جوامع احتمالاً دو برابر بیشتر دسترسی دارند.
به گفته رابرت جنکینز، مدیر آموزش یونیسف، از بین بردن شکاف دیجیتالی بین پسران و دختران فقط دسترسی به اینترنت و فناوری نیست. در واقع، این به معنای توانمندسازی دختران برای تبدیل شدن به مبتکر، خالق یا رهبر است. اگر میخواهیم شکاف جنسیتی در بازار کار، بهویژه در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را برطرف کنیم، باید به جوانان بهویژه دختران کمک کنیم تا مهارتهای دیجیتال را کسب کنند.
اگرچه دسترسی پیشرفته به اینترنت مهم است، اما برای آموزش مهارت های دیجیتال کافی نیست. به عنوان مثال، در اکثر کشورهای مورد بررسی، تعداد جوانانی که در خانه به اینترنت دسترسی دارند بسیار بیشتر از افراد دارای مهارت های دیجیتال است.
دختران کمترین شانس را برای توسعه مهارت های مورد نیاز در بازار کار و آموزش قرن بیست و یکم دارند. در 32 کشور و منطقه، دختران 35 درصد کمتر از همتایان مرد خود مهارت های دیجیتالی ساده ای مانند کپی و چسباندن فایل ها یا پوشه ها و ارسال ایمیل یا فایل ها دارند.
موانع ریشه بسیار عمیق تر از عدم دسترسی به اینترنت است. یافته ها نشان می دهد که محیط خانواده و آموزش نقش اساسی در یک شکاف دیجیتالی جنسیتی وجود دارد. به عنوان مثال، حتی در یک خانه، دختران بسیار کمتر از پسران به اینترنت و فناوری های دیجیتال دسترسی دارند و می توانند به طور کامل از آن استفاده کنند. در میان 41 کشور و منطقه مورد بررسی، خانوارها تمایل بیشتری به خرید تلفن همراه برای پسران نسبت به دختران دارند.
موانع دسترسی به فرصتها برای آموزش عالی و کار، هنجارها و کلیشههای تبعیضآمیز جنسیتی فراگیر، و نگرانیها در مورد امنیت آنلاین ممکن است مشارکت دیجیتالی و توسعه مهارتهای دختران را محدودتر کند.
حتی زمانی که دختران به مهارتهای پایه خواندن و ریاضی دسترسی برابر دارند و از همتایان مرد خود بهتر عمل میکنند، این همیشه به مهارتهای دیجیتالی تبدیل نمیشود. برای از بین بردن موانعی که دختران را عقب میاندازد، لازم است دختران در معرض فناوری قرار بگیرند و به آن دسترسی داشته باشند، مهارتهای دیجیتال و زندگی به آنها آموزش داده شود و کلیشههای مضر جنسیتی به ویژه در خانوادهها و خشونت آنلاین از بین بروند.
یونیسف از دولتها میخواهد که شکاف جنسیتی را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که دختران فرصتی برای موفقیت در دنیای دیجیتال دارند و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرده است. از جمله اینکه مهارت های دیجیتال به طور مساوی به دختران و پسران در مدرسه و خارج از مدرسه آموزش داده شود. امنیت آنلاین دختران باید با قوانین و ایجاد فضاهای مجازی امن و آموزش محافظت شود و وضعیت دختران برای دسترسی به آموزش، کارآموزی و آموزش برابر توسط مربیان در دنیای دیجیتال ارتقا یابد.
اگر به محدودیتهایی که در ماههای اخیر در کشور خودمان برای دسترسی به اینترنت ایجاد شده است دقت کنیم، احتمالاً دختران و زنان به دلیل دسترسی کمتر به ابزارهای فیلترینگ پرهزینه، بیش از مردان از دسترسی به اینترنت محروم شدهاند.