آیا تسلا می تواند در بازار خودروهای الکتریکی مدرن پیشرو باشد که به طور موثر به ایجاد آن کمک کرده است؟
سوال فوق ماه هاست که در ذهن خریداران خودروهای برقی، سرمایه گذاران، تحلیلگران، ناظران صنعت و پایگاه های اطلاعاتی بوده است. الون ماسک ساخته شده است. با کنار گذاشتن ناهنجار بودن توییتر، این موضوع بر داستان موفقیت این غول خودروی الکتریکی سایه افکنده است، به خصوص که سوالاتی در مورد سطح تقاضا در چین و ایالات متحده مطرح شده است.
چند روز پیش تسلا به سوال فوق پاسخ داد و این پاسخ کاهش شدید قیمت محصولات این شرکت بود که با توجه به آخرین اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی 30 درصد کاهش می یابد.
همچنین کاهش قیمت خودروهای تسلا در وهله اول این محصولات را مشمول معافیت های مالیاتی می کند.
برخی از تحلیلگران در گفتگو با The Verge بر اهمیت کاهش قیمت محصولات این شرکت تاکید کردند و اظهار داشتند که این اقدام ممکن است نه تنها بر برند تسلا بلکه بر روی رقابت فزاینده بازیهای خودروهای برقی نیز تاثیر بگذارد. حتی برخی معتقدند این موضوع می تواند اولین قدم در افزایش رقابت قیمت خودروهای برقی باشد که به زودی شاهد آن خواهیم بود.
جسیکا کالدولمدیر عامل وب سایت خرید خودرو ادموندز می گوید:
مشتریان بالقوه تسلا از اخبار روز پنجشنبه هفته گذشته بسیار خوشحال شدند. به عنوان مثال، عملکرد مدل 3 این شرکت از 63000 دلار به 54000 دلار قبل از کسر مالیات کاهش یافت. قیمت مدل عملکرد Y نیز بدون کسر مالیات از 70 هزار دلار به حدود 57 هزار دلار کاهش یافت.
رابی دی گرافاین تحلیلگر صنعت خودرو گفت:
شرکت تحقیقاتی AutoPacific همچنین اعلام کرد:
کاهش قیمت تسلا، پیشنهادات این خودروساز را بسیار پایین تر از چندین رقیب قرار می دهد.
کاهش قیمت به دنبال حرکت مشابهی در چین در هفته گذشته صورت گرفت. تسلا 13 درصد قیمت خودروهای خود را در این کشور کاهش داد که سومین اقدام آن در ماه های اخیر است زیرا با این راهکار بهتر با برتری خودروسازان داخلی چین از جمله BYD رقابت می کند.
این اقدام در ایالات متحده همزمان با تغییرات در اعتبار مالیاتی خودروهای برقی تحت قانون کاهش تورم بود. این قانون معافیت های مالیاتی را برای خودروهای الکتریکی مونتاژ شده در آمریکای شمالی و همچنین باتری های مونتاژ شده در منطقه ترویج می کند.
کالدول وی گفت: این کاهش قیمت ها با هدف حفظ سهم بازار تسلا انجام می شود و نشان دهنده گذار از یک ناهنجاری بازار به یک شرکت خودروسازی واقعی است. میانگین قیمت خودروهای الکتریکی جدید در پایان سال 2022 حدود 65000 دلار بود که حتی از قیمت های نجومی خودروهای بنزینی و گازسوز اخیر نیز بیشتر است.
کاهش قیمت یکی از بهترین راه ها برای رقابت با شرکت های دیگر است. کالدول او می گوید که تسلا برای مدت طولانی عملا تنها تولید کننده خودروهای الکتریکی در ایالات متحده بود. او همچنین اظهار داشت که تسلا اکنون باید با سایر شرکت ها در زمینه های مختلف از جمله قیمت، طراحی و عملکرد رقابت کند.