جدیدترین محصول بهمن موتور یک پیکاپ عریض بدنه ساخت کشور چین توسط شرکت ZX AUTO می باشد. این مدل با نام های ZTE G9 و Terralord در کشورهای مختلف به فروش می رسد.
در ماه های اخیر تنوع خودروهای چینی مونتاژ شده توسط بهمن موتور افزایش یافته است. وانت Inroads و Fidelity and Dignity SUV توسط بهمن در ایران با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به فروش می رسد. از طرفی وانت های مزدا قدیمی با نام کارا همچنان در خط مونتاژ هستند و ظاهری بسیار متفاوت با دیگر محصولات بهمن دارند.
جک KMC T8 کرمان موتور، آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران خودرو، دایون وی 5 و زامیاد زاگرس وانت های جدید چینی هستند که با سیستم دو چرخ متحرک و طراحی مدرن به بازار کشورمان معرفی شدند. این شرایط طبیعتا گروه بهمن را تشویق می کند تا محصولی مشابه خودروهای مذکور را برای مونتاژ و فروش آماده کند.
بهمن جی 9 توسط ZX در چین عرضه شد. ZX AUTO یکی از خودروسازان نسبتا کوچک در چین است که فقط ون و SUV تولید می کند. این مجموعه در سال 1999 تاسیس شد و بسیاری از محصولات خود را بر اساس خودروهای تولید شده توسط گروه Baic تولید می کند.
طراحی بدنه و ظاهر بهمن جی 9
طراحی G9 ترکیبی است که از وانت های معروف آمریکایی به ویژه فورد F-150 و دوج رم الهام گرفته شده است. این خودرو با طول 5692 میلی متر، عرض 2045 میلی متر و ارتفاع 1920 میلی متر یکی از بزرگترین خودروهای مونتاژ شده در ایران با فاصله بین دو محور 3513 میلی متر خواهد بود.
نمای اصلی ترکیبی از چراغ های جلوی فورد و جلوپنجره دوج است. موقعیت صاف و عمودی در دسته ابزار جلوی خودرو، حس یک ون قدرتمند را برای G9 تداعی می کند. این شرکت چینی سعی کرده تفاوت هایی بین محصول خود و محصولات آمریکایی با جزئیات نارنجی ایجاد کند که امیدواریم توسط بهمن موتور برطرف شود.
در نمای جانبی مشابه دیگر وانت های چینی موجود در بازار جهانی، طراحی الهام گرفته از تویوتا هایلوکس به چشم می خورد. تصاویر منتشر شده از بهمن جی 9 حفاظ ویژه فضای بار و رینگ های مشکی رنگ را نشان می دهد که در صورت ارائه توسط مونتاژکننده ایرانی حس اسپرت و جوان پسندی خودرو را بیشتر می کند.
در قسمت پشتی جی 9 تفاوت خاصی با سایر ون های دنیا وجود ندارد. یک دسته دسترسی به محفظه بار و گیره های طناب در طرفین بدنه وجود دارد. حجم بدنه در قسمت نزدیک چراغ ها و درب صندوق عقب به خوبی کار شده و دارای تزئینات مشکی است. بهمن جی 9 نیز مشابه بسیاری از وانت های چینی، طراحی خاصی برای سپر عقب ندارد.
طراحی داخلی و کابین بهمن جی 9
نصب صفحه نمایش لمسی، پنل دیجیتال و داشبورد چشم نواز باعث جذابیت G9 نسبت به رقبای خود در بازار ایران شده است. قسمت میانی (کنسول)، دسته دنده، ترمز برقی و کلیدهای مربوط به ترمز برقی (ترمز دستی) یا دکمه های انتخاب حالت های رانندگی با وجود پلاستیک ارزان قیمت، زیبا و هماهنگ به نظر می رسند.
توجه ویژه به طراحی داخلی G9 از تصاویر منتشر شده از کابین خودرو مشهود است. اگرچه چیدمان ابزارهای مختلف به وضوح از ون های معروف آمریکایی الهام گرفته شده است. اما موفق به جذب خریداران یک محصول اقتصادی ساخت چین می شوند.
عرض 2045 میلی متری برای بدنه G9 فضای کابین بسیار خوبی را در پی داشته است. این ابعاد امکان نصب صندلی های پهن و راحت را فراهم می کند. در عقب دو سرنشین بالغ و قد بلند جای مناسبی برای زانو و سر خود دارند. افرادی که سوار بر وانت G9 می شوند دید بسیار خوبی به اطراف خواهند داشت و به خصوص راننده برای مانورهای خیابانی با مشکل نقاط کور مواجه نخواهد شد.
موتور و تجهیزات فنی بهمن جی 9
ظاهرا اکثر وانت های دو چرخ محرک ساخت چین با موتور 2 لیتری توربوشارژ بنزینی تولید می شوند. این قانون در بسیاری از مدل های مونتاژی ایرانی وجود دارد و البته G9 نیز شرایطی مشابه خواهد داشت. هنوز اطلاعات دقیقی از شرایط فنی خودروی مذکور برای بازار کشورمان منتشر نشده است، اما این احتمال وجود دارد که موتور G9 به عنوان محصول میتسوبیشی چین تبلیغ شود.
وانت G9 دارای موتور 2 لیتری توربو، 200 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن متر گشتاور است. سال ها پیش در بازار چین نسخه دیگری با موتور 2.4 لیتری توربو نیز ساخته شد که 211 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور داشت. مدل دنده دستی با گیربکس 6 سرعته عرضه می شود و نسخه 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان نیز قابل سفارش است. این خودرو دارای دو مدل دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکی می باشد.
علاوه بر سیستم دو چرخ متحرک، برای G9 از اکسل های تقویت شده با آلیاژ آلومینیوم منیزیم با سیستم تعلیق مناسب برای رانندگی خارج از جاده استفاده شده است. اطلاعات تکمیلی در مورد مصرف سوخت، شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت و میزان بار قابل حمل با این خودرو هنوز مشخص نیست.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بهمن G9
در کابین، یک مانیتور لمسی بزرگ با ناوبری ماهواره ای، رابط بلوتوث با کلیدهای کنترل روی فرمان، دوربین 360 درجه، DVR خودرو، استارت و ورود بدون کلید، شارژر مجزا و دریچه هوای عقب، صندلی راننده با تنظیم برقی در 10 جهت، کروز کنترل روی فرمان، آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن، ترمز دستی برقی و پرده عقب.
نسخه آپشنال ساخت چین بهمن G9 دارای 2 ایربگ برای سرنشینان جلو و 2 ایربگ جانبی است. ترمزهای قدرتمند با کالیپرهای دیسکی روی چهار چرخ، سیستم ترمز ضد لغزش (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، سیستم کمکی ترمز، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، کروز تطبیقی کنترل با ترمز خودکار، سیستم قطع خودکار سوخت تصادفی، سیستم کنترل فشار لاستیک (سیستم روشنایی خودکار و برف پاک کن های خودکار.
قیمت احتمالی بهمن جی 9 در ایران و مقایسه با رقبا
مدل جدید ZTE G9 در بازار چین 150 تا 200 هزار یوان معادل 21 هزار تا 29 هزار دلار قیمت دارد. اگر نسخه مونتاژ ایرانی را معادل مدل 25000 دلاری با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو چرخ متحرک بدانیم; قیمت نهایی جی 9 بهمن موتور حدود 1.2 تا 1.5 میلیارد تومان خواهد بود. فروش مدل دنده دستی دو دیفرانسیل با قیمتی کمتر از 1.2 میلیارد تومان بعید به نظر می رسد.
در حال حاضر جک T8 و آمیکو آسنا رقبای اصلی G9 هستند. محصول کرمان موتور با نام KMC T8 کوچکتر از G9 است اما قیمت مناسب تری و امکانات قابل قبولی ارائه می دهد. موتور 2 لیتری توربو برای T8 دارای قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر است. این وانت با طول 5325 و ارتفاع سقف 1830 میلی متر وزن خالص 1960 کیلوگرم در 12 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن 150 کیلومتر در ساعت است. وانت دو کابین کرمان موتور یک وانت دو دیفرانسیل است که در حال حاضر با گیربکس دستی عرضه می شود و در بازار آزاد 1 تا 1.1 میلیارد تومان قیمت دارد.
آسنا یکی از معدود وانت های دو دیفرانسیل چینی در بازار ایران است که با 2 نوع گیربکس دستی و اتوماتیک مونتاژ می شود. این خودروها حدود 300 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. در حال حاضر در بازار آزاد دنده آسانا یک میلیارد تومان به فروش می رسد در حالی که نسخه اتوماتیک آن به دلیل کمبود موجودی یک میلیارد و 500 میلیون تومان است. آسنا از یک موتور 2.4 لیتری توربوشارژ بنزینی با قدرت 218 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر استفاده می کند. آسنا اتوماتیک 1950 کیلوگرم وزن دارد و در 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت این وانت 11 لیتر در هر صد کیلومتر است.