نایک، برند معروف کفش و لوازم ورزشی، فروشگاه اینترنتی و پلتفرم معاملاتی کفش ورزشی مجازی راه اندازی کرده است. در ماه های اخیر، اعضای هیئت مدیره نایک توجه بیشتری به متاورس داشته اند و به نظر می رسد این برند برنامه های بزرگی برای حضور خود در دنیای مجازی دارد.
به گزارش بلومبرگ، بزرگترین تولیدکننده پوشاک ورزشی در جهان گفته است که محصولات مجازی اختصاصی را در پلتفرم Swoosh در دسترس خریداران قرار خواهد داد. کاربران می توانند محصولات مورد نظر خود را در این پلتفرم خریداری یا نمایش دهند.
نایک می گوید که برخی از محصولات مجازی موجود در فروشگاه دات سووش امکان دسترسی به اقلام فیزیکی را فراهم می کند و برخی از آنها در بازی های ویدیویی مفید خواهند بود. ثبت نام در فروشگاه دات سووش نایک از 18 نوامبر (27 آبان) آغاز می شود.
ران فرسرئیس برند نایک Virtual Studios در مصاحبه ای می گوید: «ما وارد مرحله آزمون و خطا می شویم. ما هنوز به طور کامل نمی دانیم که مشتریان چگونه به محصولات مجازی واکنش نشان خواهند داد.
نایک در حال حاضر بر معرفی محصولات مجازی به مشتریان متمرکز است و به زودی رویدادهایی را در 6 شهر ایالات متحده برگزار خواهد کرد تا به طرفداران نحوه کار با فناوری وب 3 و بلاک چین را آموزش دهد. قیمت تمامی محصولات به دلار آمریکا خواهد بود تا از نوسانات قیمت کاسته شود و خریداران جدید با مراحل آماده سازی محصول ناآشنا نباشند.
اولین مجموعه از محصولات مجازی نایک در ژانویه 2023 در دسترس خواهد بود. کاربران بعداً می توانند کیف پول دیجیتال خود را به پلتفرم نایک متصل کنند تا امکان انتقال اقلام به بازارهای دیگر فراهم شود.
تعدادی از ورزشکارانی که با نایک قرارداد امضا کرده اند، ویترین اختصاصی خواهند داشت. تولیدکنندگان همچنین میتوانند محصولاتی را با همکاری نایک تولید کنند و بخشی از درآمد فروش را به جیب بزنند. در سال گذشته، نایک سرمایهگذاری در Metaverse را آغاز کرده و اکنون یک تیم طراحی جداگانه برای پوشاک دیجیتال دارد.
در سال 2021، نایک شروع به ثبت علامت تجاری برای کالاهای دیجیتال کرد و یک دنیای مجازی انحصاری را در Roblox افتتاح کرد. همچنین، شرکت از خرید RTFKT سازنده کفش های ورزشی مجازی اعلام کرد.
تلاش های نایک در حال حاضر نتیجه داده است. بر اساس داده های موسسه Dune Analytics، نایک این شرکت توانسته است از طریق فروش NFT نزدیک به 200 میلیون دلار درآمد کسب کند و با اختلاف زیادی از رقبایی مانند آدیداس، گوچی و دولچه گابانا پیشی بگیرد.