از آنجا که الون ماسک هنوز هم از توییتر به عنوان یک سلاح استفاده می شود، نقاط منفی رسانه های اجتماعی متمرکز هر روز آشکارتر می شود. چنین شرایطی باعث نگرانی افرادی می شود که سال ها از زمان ارزشمند خود را برای جذب مخاطب در این پلتفرم ها صرف کرده اند زیرا ممکن است در یک چشم به هم زدن نتیجه زحمات فراوان آنها به کلی از بین برود.
نگرانی ها در مورد شبکه های اجتماعی متمرکز اخیرا بحث های زیادی را در مورد نحوه مدیریت آنها دامن زده است ماسک در توییتر راه اندازی شده است و بنابراین شاهد ظهور شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز مانند Mastodon هستیم. پلتفرم هایی که در نهایت وعده های شخصی را می دهند ماسک نمی توان کسی را سانسور یا ممنوع کرد.
جک دورسی مدیر عامل سابق توییتر قبلا الون ماسک این شبکه اجتماعی را به زور بخر، از سمت خود استعفا بده و برو BlueSky سرمایه گذاری کرد. یک شرکت غیرانتفاعی که ماموریت آن ایجاد یک پروتکل منبع باز و غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی است. BlueSky در حال حاضر فقط با دعوتنامه در دسترس است، اما اکنون قصد دارد خدمات خود را برای طیف وسیع تری از کاربران در دسترس قرار دهد.
BlueSky در حال حاضر یک نمونه بسیار شبیه به توییتر است. مهم ترین تفاوت این پلتفرم با توییتر این است که فید اخبار پیش فرض آن زمان بندی شده است و به کاربران اجازه می دهد از الگوریتم فید اخبار داغ استفاده کنند. این سرویس در حال حاضر فاقد ابزارهای اساسی مانند امکان صادرات اطلاعات حساب است. علاوه بر این، بخشهای زیادی از قابلیتهای پروتکل زیربنایی آن به نام ATProto هنوز در دسترس نیست.
با این حال، بسیاری از کاربران در مورد آینده BlueSky کنجکاو هستند. از طرفی قوانین و چارچوب های اولیه این پلتفرم می تواند آینده آن را در رقابت با سایر شبکه های اجتماعی نشان دهد. در ادامه مصاحبه در آستانه با جی گرابرما مدیر اجرایی BlueSky را بررسی می کنیم.
سوال: شما اعلام کردید که بعد از ماسک با خرید توییتر، تعداد افرادی که در لیست انتظار BlueSky ثبت نام کرده اند به بیش از 1.2 میلیون نفر رسیده است. تاکنون چند نفر به این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دسترسی دارند؟
واکنش: نمی توانم جدول زمانی دقیقی ارائه دهم زیرا ما تیم کوچکی هستیم و تلاش زیادی برای پاسخگویی به تقاضا داریم. ما در حال ساخت ابزارهای تعدیل محتوا هستیم زیرا این ویژگیها برای پذیرش گستردهتر ضروری هستند. تاکنون حدود 20000 نفر به خدمات BlueSky دسترسی دارند.
ما به سادگی محتوای ارسال شده در BlueSky را یک پست می نامیم زیرا این بخش جزء مشترک پروتکل اصلی یا ATProto است.
سوال: به نظر می رسد Mastodon/ActiviyPub جایی است که بیشترین زمان و تلاش برای رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز صرف می شود. اصلی ترین و مهم ترین ویژگی ای که ATProto در مقایسه با نمونه های مشابه ارائه می دهد چیست؟ آیا با ActivityPub کار خواهید کرد؟
واکنش: ما پروتکلی طراحی کردیم که دارای سه ویژگی اصلی است. قابلیت هایی که در اکوسیستم ماستودون نمی بینیم. این ویژگی ها شامل قابلیت حمل حساب، کشف جهانی و سفارشی سازی است.
ما خود را رقیب ماستودون نمیدانیم و از رویکردهای تمرکززدایی پلتفرمهای اجتماعی استقبال میکنیم. در حال حاضر، تمرکز اصلی ما توسعه رویکرد اصلی و اثبات کارایی آن در مقیاس بزرگتر است.
سوال: جک دورسی یکی از اعضای هیئت مدیره شما است و کمک کرد تا BlueSky به واقعیت تبدیل شود. این روزها به نظر می رسد که او به نوستر علاقه زیادی دارد و وقت خود را در آنجا می گذراند. آیا حضور او در BlueSky تفاوتی ایجاد کرده است؟
واکنش: او هنوز در هیئت مدیره ما است. دورسی او از رویکردهای مختلف برای دستیابی به یک اکوسیستم اجتماعی غیرمتمرکز استقبال می کند و به نظر من در نهایت فقط می خواهد نمونه های اولیه این پروتکل موفق شوند.
سوال: آیا برای پشتیبانی از پلتفرم خود مدل کسب و کار خاصی ایجاد خواهید کرد یا برای انجام این کار خیلی زود است؟ وجود الگوریتم های مختلف بسیار جذاب است، اما انگیزه ساخت آنها چیست؟
واکنش: ما ایده هایی برای مدل کسب و کار خود داریم، اما در حال حاضر روی چالش های کوتاه مدت مانند ابزارهای تعدیل محتوا تمرکز می کنیم. در این زمینه باید موارد زیادی در نظر گرفته شود و به احتمال زیاد خدمات ارزش افزوده ارائه خواهد شد.
سوال: آیا برای انجام این کار آماده هستید؟ الون ماسکلینک های شما را تحریم کنید؟
واکنش: ماسک به عنوان صاحب شبکه اجتماعی متمرکز، او می تواند این کار را آزادانه انجام دهد و دقیقاً به همین دلیل است که ATProto توسعه یافته است، زیرا آزادی بیشتری را به کاربران ارائه می دهد.