Ray Tracing که رفتار نور را در بازیهای ویدیویی شبیهسازی میکند، چند سالی است که روی کارتهای گرافیک دسکتاپ موجود است، اما یک تکنیک نوپای در دنیای موبایل است. گوشیهای هوشمند امسال با پشتیبانی سختافزاری برای ردیابی پرتو عرضه میشوند و این معیار به زودی تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد پردازندههای سطح بالا خواهد داشت.
معیارهایی که به صورت اعداد بیان می شوند هرگز کامل نیستند، اما به نظر می رسد برای مقایسه عملکرد اجزای سخت افزاری مناسب هستند. Basemark ابزار جدیدی در معیار GPU خود دارد که عملکرد تراشه های مختلف را در ردیابی اشعه بررسی می کند.
ابزار In Vitro حاوی محتوای سه بعدی سنگین است که به شدت بر روی نورپردازی، مدلسازی و جزئیات تمرکز دارد، اما جهانهای مجازی بزرگ را ارائه نمیکند. In Vitro از ردیابی پرتو برای بهبود کیفیت بازتاب نور استفاده می کند و سایر عناصر صحنه مانند نور و سایه ها به روش سنتی رندر می شوند.
در حال حاضر دو تراشه سامسونگ اگزینوس 2200 و کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 در دنیای موبایل از سخت افزار لازم برای ردیابی پرتو و رابط Vulkan بهره می برند و تنها این دو تراشه در تست In Vitro قابل بررسی هستند.
برای افزودن ردیابی پرتو به تراشه اگزینوس، سامسونگ از AMD و ریزمعماری RDNA 2 (در پردازنده گرافیکی Xclipse 920) استفاده کرد. در همین حال، کوالکام فناوری ردیابی اشعه را به اسنپدراگون 8 نسل 2 با پردازنده گرافیکی Adreno 740 خود اضافه کرد.