عصر امروز، 21 اردیبهشت، کاربران از اختلال در دسترسی به سه پیام رسان داخلی خبر دادند. ایتا، بله و سروش پلاس پیام رسان هایی هستند که به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات به دلیل مشکل در تامین برق یکی از دیتاسنترها با مشکل مواجه شده و از دسترس کاربران خارج شده اند. .
علاوه بر این سه پیام رسان ایرانی، بستر ویرایش که یک شبکه اجتماعی داخلی است نیز مانند پیام رسان ها دچار اختلال شده است و کاربران قادر به اتصال و دسترسی به آن نیستند.
ساعتی پس از انتشار خبر اختلال در دسترسی به آیتا، بله، سروش پلاس و وریشتی، محمد احسن خرامیدمدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با شبکه خبر اعلام کرد: مشکل سراسری نیست و محدود به یکی از دیتاسنترهای ماست که رفع شده است.
وی در توضیح این مشکل همچنین گفت: مشکلی در منبع تغذیه مرکز داده وجود داشت که برطرف شد، پس از برقراری برق، مدتی طول می کشد تا این پیام رسان ها بتوانند مجددا خدمات ارائه دهند. “
وی در ادامه وعده داد که تا یک ساعت دیگر و حوالی ساعت 21:30 امشب (21 اردیبهشت) مشکل به طور کامل برطرف می شود تا کاربران بتوانند به پیام رسان ها دسترسی داشته باشند. اما این مشکل تا زمان نگارش این گزارش همچنان پابرجاست و کاربران قادر به اتصال به پلتفرم های ذکر شده نیستند.
قطع شدن پیام رسان ها به عنوان چهار نمونه از این پلتفرم های بومی اخیرا رخ داده است هفته گذشته این طرح به یکدیگر و وزارت ارتباطات متصل هستند رونمایی کرده بود البته مشکل قطعی اینترنت و در دسترس نبودن پلتفرم های داخلی چیز جدیدی نیست.
مدتی است که اختلالات سریال مشکلات مختلفی را برای کاربران و بسترهای آنلاین کشور ایجاد کرده است. این اختلالات پس از اعمال محدودیت های اینترنتی در نیمه دوم سال 1401 تشدید شده و تقریباً هر ماه حداقل یک مورد قطع یا اختلال گسترده در اینترنت یا پلتفرم های کشور رخ داده است. اختلالاتی که البته توضیح دقیقی برای آنها ارائه نشده و دلیل اصلی آنها نیز مشخص نیست.