اخیرا جلسه ای در سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور نمایندگان پلتفرم ها و پلتفرم های داخلی با موضوع «اجرای آیین نامه حمایت از بسترها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» برگزار شد که در آن مقرر شد، در علاوه بر هم افزایی و تبادل نظرات کارشناسان، راهکارهای حمایت از مشاغل مبتنی بر فضای مجازی باید به صورت آنلاین بررسی شود. نماینده روبیکا در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره آمار کاربران روبیکا خاطرنشان کرد: از ابتدای راه اندازی این بستر تاکنون حدود 70 میلیون سیم کارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت شده است. از صحبت های نماینده روبیکا مشخص شد که این عدد به معنای تعداد کاربران نیست، بلکه صرفاً تعداد تلفن هایی است که تا به امروز روی پلتفرم ثبت شده اند و ربطی به آمار کاربران فعال ندارد. اما متأسفانه برخی از رسانه های تخصصی حاضر در جلسه با برداشتی نادرست، عدد ارائه شده را «تعداد کاربران روبیکا» نامیدند و بر اساس این خبر، سایر رسانه ها و روزنامه ها نیز همین تیتر را برای تیتر خبری خود انتخاب کردند و باعث اشتباه شدند. اطلاعات و به دور از واقعیت در اختیار مخاطب و جامعه قرار می گیرد. در همین راستا ضمن تکذیب مجدد اخبار نادرست در این خصوص و در پاسخ به مطالب مطرح شده در خصوص این جلسه، نکاتی قابل توجه است.
1- طبق آمار موجود کاربران روبیکا که در پلتفرم فیبر بیس ذکر شده است، این پلتفرم با بیش از 17 میلیون کاربر فعال روزانه و 35 میلیون کاربر فعال ماهانه به مسیر خود ادامه می دهد. آمار ارائه شده تنها آمار مورد اعتماد روبیکا است که به طور کامل در داشبورد Firebase که یک ابزار جهانی و یکی از ابزارهای گوگل است، قابل مشاهده است. این آمار قبلاً در اختیار خبرنگاران و کارشناسان بوده و تأیید شده است و امکان مشاهده و بررسی این داشبورد در آینده برای ایجاد اطمینان بیشتر در جامعه تخصصی و فنی ذیربط فراهم است تا بتوانند نتایج خود را برای روشنگری افکار عمومی اعلام کنند. نظر. انجام دادن
2- روبیکا یک شبکه اجتماعی با اهداف مشخص در زمینه ارائه خدمات پیام رسانی با کیفیت و سریع، شبکه اجتماعی، فروشگاهی و سرگرمی است. این ابر اپلیکیشن که دو اپراتور بزرگ کشور یعنی حمارالاول و ایرانسل را به عنوان سهامدار خود دارد، عموما نه تنها نیازی به حمایت مادی و امکانات دولتی ندارد، بلکه همانطور که قبلا اعلام کرده است ترجیح می دهد در فضای رقابتی فعالیت کند. و به دور از انسداد و انحصار. ادامه کار در کنار دیگر بازیگران قدرتمند داخلی و خارجی. از این رو روبیکا در مدت اخیر هیچ گونه کمک مالی از ارگان های دولتی دریافت نکرده است. در همین راستا اعلام آمار کاربران توسط روبیکا صرفاً به منظور شفاف سازی و اطلاع رسانی صورت می گیرد و هدف دیگری از آن قابل استنباط نیست.
3- جلسه ای که با موضوع حمایت از پلتفرم ها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و بسته حمایتی ارائه شده در آن برگزار شد، در واقع با هدف «حمایت از کسب و کارهای فعال در بسترهای داخلی» و نه حمایت مستقیم از خود پلتفرم ها برگزار شد. به عنوان مثال روبیکا با رونمایی از سرویس «فروشگاه» در بستر ابراپلیکیشن خود، فضایی را برای توسعه و معرفی بهتر فروشگاه های آنلاین و صفحات اجتماعی فروش خدمات و محصولات فراهم کرده است و در این جلسه مقرر شد که این گونه شود. مواردی که می تواند به توسعه کسب و کارها در بستر این پلتفرم ها کمک کند، باید مورد توجه قرار گیرد.
در پایان خاطرنشان می شود روبیکا از ابتدای انسداد و محدودیت های اینترنتی در کشور در اطلاعیه ها، بیانیه ها و اظهارنظرهای مختلف مخالفت صریح خود را با محدودیت ابزارهای اینترنتی جهانی در کشور اعلام کرده و همواره بر این اساس بوده است. بر این نظر روبیکا به عنوان یک بستر داخلی با تلاش و فعالیت جوانان نخبه و دانشگاهی کشور توانسته است خدمات گسترده و باکیفیتی را به کاربران ارزشمند خود ارائه دهد و گام های جدی در توسعه خود بردارد. در واقع پلتفرم های داخلی شاید بتوانند بخشی از دغدغه های جامعه کاربران مجازی کشور را برطرف کنند، اما توسعه، پیشرفت و برآوردن نیازهای مردم با اجبار آنها به استفاده از یک سری ابزارهای داخلی محدود امکان پذیر نیست و این مهم است. ، مگر با بهره مندی از خدمات و قابلیت ها. پلتفرم ها، ابزارها و زیرساخت های بین المللی در دسترس نخواهند بود.