تبلیغات یکی از اساسی ترین مراحل در برندسازی و معرفی محصول و کسب و کار شما به مردم است. اما تبلیغات مناسب نیز روش های خاص خود را دارد که در هر نسل در حال به روز شدن است. نسل امروز نسل ارتباطات است. امروزه بسیاری از ارتباطات تنها از طریق اینترنت و فضای مجازی قابل انجام است و به سختی می توان فردی را یافت که نحوه استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی را نداند. پس بدیهی است که در چنین برهه ای از تاریخ، صنعت تبلیغات نیز مسیر خود را به سمت اینترنت و فضای مجازی متمایل خواهد کرد. تبلیغات آنلاین جایگزین روش های تبلیغاتی قدیمی شده و کارایی خود را به اثبات رسانده است. یکی از این تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات واتس اپ است. در این مقاله به معرفی روش های تبلیغات در واتس اپ و مزایا و معایب آن ها می پردازیم.
واتس اپ چیست؟
WhatsApp یک پیام رسان متنی، صوتی و تصویری محبوب در دنیای مجازی است که در سال 2009 توسط دو کارمند سابق یاهو تاسیس شد! استفاده از واتس اپ به دلیل ویژگی های خاص و سهولت استفاده به سرعت فراگیر شد. در فوریه 2014، این سرویس پیام رسانی به قیمت 19 میلیارد دلار به صاحب فیس بوک فروخته شد. این پیام رسان اکنون زیرمجموعه فیس بوک است.
تبلیغات در واتس اپ
همانطور که گفته شد استفاده از واتس اپ در دنیا بسیار گسترده و متداول است. پس بدیهی است که مردم باید به فکر تبلیغ برند و کسب و کار خود در این شبکه مجازی باشند. زیرا کاربران برای ارتباط با دوستان و آشنایان خود از واتس اپ استفاده می کنند و ممکن است زمان زیادی را در این شبکه اجتماعی بگذرانند. و استفاده از واتس اپ در ایران پس از فیلترینگ تلگرام بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل ایرانی تبلیغات در واتس اپ را بسیار جدی گرفته اند. لازم است بدانید که این پلتفرم خود را تنها به عنوان یک سرویس پیام رسان معرفی کرد. بنابراین فضای اختصاصی برای تبلیغات برندها در نظر نگرفته است. به همین دلیل روش های مختلفی برای تبلیغات در واتس اپ وجود دارد که اگر به درستی انجام شود نتیجه مطلوبی برای شما به همراه خواهد داشت.
استفاده از واتس اپ برای تبلیغات مزایای زیادی نسبت به روش های دیگر مانند تبلیغات پیامکی یا ایمیلی دارد. در مقایسه با پیامک مشخص است که تبلیغات واتس اپ هزینه کمتری دارد و همچنین امکان خوانده شدن پیام توسط مخاطبان در این روش بیشتر است. در مقایسه با ایمیل، کارایی WhatsApp نیز بالاتر است. زیرا اولاً استفاده از ایمیل هنوز در میان بسیاری از مردم ایران گیر نکرده است و ثانیاً بسیاری از ایمیل های تبلیغاتی در صندوق ورودی اصلی افراد نمایش داده نمی شوند. بلکه مستقیماً به پوشه اسپم منتقل می شوند. بنابراین امکان بازدید و سپس جدی گرفتن این ایمیل های تبلیغاتی توسط کاربران کم است.
روش های تبلیغات در واتس اپ
می توانید تبلیغات واتس اپ را به روش های مختلف انجام دهید. در این قسمت به معرفی دو روش رایج تبلیغات در واتس اپ می پردازیم.
ارسال پیام های تبلیغاتی در گروه های واتس اپ
یکی از روش های تبلیغات واتس اپ ارسال پیام های تبلیغاتی و معرفی برند و محصول خود در گروه های واتس اپ می باشد. بسیاری از افراد عضو گروه های WhatsApp هستند، بنابراین تعداد بازدید از پیام تبلیغاتی شما افزایش می یابد. اما این روش روشی آماتور و بی اثر تلقی می شود; چرا؟ این به این دلیل است که چندین مشکل اساسی دارد: اولاً تعداد پیام های ارسالی به گروه ها زیاد است که باعث می شود پیام تبلیغاتی شما در بین پیام های مختلف گم شود یا در مرکز توجه قرار نگیرد. مشکل دوم این است که ادمین های بسیاری از گروه ها مخالف تبلیغات در گروه هستند. بنابراین تبلیغات در این گروه ها منجر به اخراج و گزارش شما می شود. مشکل سوم این است که افراد به پیام های ارسال شده در گروه کمتر از پیام های خصوصی توجه می کنند.
ارسال پیام انبوه در واتس اپ
ارسال انبوه پیام های واتس اپ به چت های خصوصی افراد موثرترین و کارآمدترین روش تبلیغات در واتس اپ است. دلیل محبوبیت این روش کارایی بالای آن در جلب توجه مردم به پیام تبلیغاتی شماست. مهمترین دلیل موفقیت این روش این است که در این روش پیام تبلیغاتی مستقیماً به صفحه چت خصوصی افراد ارسال می شود. مردم به طور ناخودآگاه به پیام های ارسال شده در پیام های خصوصی بیشتر از پیام هایی که به صورت گروهی ارسال می شوند توجه می کنند. متأسفانه این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا برای هر یک از مشکلات آن راه حل هایی ارائه شده است.
تعداد پیام ها را محدود کنید
تعداد پیام هایی که می توانید به صورت انبوه در واتس اپ ارسال کنید محدودیت دارد. به این ترتیب، اگر از یک خط استفاده کنید، روزانه فقط می توانید به 100 غریبه پیام ارسال کنید. غریبه ها افرادی هستند که در گذشته با آنها صحبتی نداشته اید. دو راه برای حل این مشکل وجود دارد:
- ارسال پیام به مخاطبین این روش اولین روشی است که در مواجهه با این مشکل به ذهن متبادر می شود. اما باید توجه داشته باشید که این روش ناکارآمد است. زیرا مهم نیست که ارتباطات شما چقدر گسترده باشد، مخاطبین شما محدود هستند. بنابراین برای بازاریابی نباید به این روش اعتماد کنید.
- ارسال پیام توسط چندین خط مختلف. این روش کارآمدتر از روش قبلی است. در این روش شما چندین اکانت واتس اپ با چندین خط مختلف ایجاد می کنید و روزانه با هر یک از آنها به 100 فرد غریبه پیام ارسال می کنید.
ارسال پیام های انبوه در واتس اپ زمان بر است
یکی دیگر از مشکلات تبلیغات در واتس اپ این است که ارسال پیام های انبوه در واتس اپ دشوار و زمان بر است. راه حل این مشکل استفاده از ربات واتس اپ یا دستگاه ذخیره اعداد است. رباتهای واتساپ نرمافزاری هستند که ارسال پیامهای تبلیغاتی انبوه را برای شما مدیریت میکنند و با استفاده از آنها نیازی به انجام دستی این فرآیند ندارید.
مسدود کردن حساب
تبلیغات انبوه در واتس اپ می تواند منجر به شناسایی هرزنامه و مسدود شدن حساب شما شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید دو اصل را رعایت کنید:
- برای مخاطبان هدف پیام ارسال کنید. مراقب باشید پیام تبلیغاتی خود را برای افرادی که به آن محصول یا کسب و کار نیاز دارند یا به آن علاقه دارند ارسال کنید. در این صورت شانس گزارش شدن شما کاهش می یابد.
- توجه به روانشناسی متن. حتما سعی کنید متن پیام تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید که حس بدی در مخاطب ایجاد نکند. متن شما باید صمیمانه باشد. این کار در بیهوشی مخاطب تاثیر می گذارد و احتمال گزارش شدن شما را کاهش می دهد.
/ انتهای گزارش
این مقاله تنها جنبه تبلیغاتی دارد و تیرازیس فایل هیچ گونه مسئولیتی در رابطه با آن نمی پذیرد.