هوش مصنوعی روز به روز قوی تر می شود و گاهی اوقات کارهایی انجام می دهند که همه را شگفت زده می کند. 🤖 هوش مصنوعی نیز می تواند تاثیر منفی بر آینده برخی کسب و کارها بگذارد. در این مقاله به تاثیر هوش مصنوعی در آینده مشاغل و 10 شغلی که زودتر از بین می روند می پردازیم.
10 شغل و وظیفه ای که هوش مصنوعی از بین می برد
10 نوع شغل که بیشتر در معرض خطر هوش مصنوعی است
با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی، برخی افراد ممکن است شغل خود را در خطر ببینند. در این مقاله از تیرازیس فایل قصد داریم به تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش، معماری، پزشکی، ورزش، دیجیتال مارکتینگ و … بپردازیم، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
مشاغل رسانه ای (تبلیغات، تولید محتوا، نویسندگی فنی، روزنامه نگاری)
از جمله مشاغلی که در حال از بین رفتن هستند مشاغل رسانه ای هستند. در واقع، هر چیزی که شامل تولید محتوا باشد تحت تأثیر قرار می گیرد. زیرا هوش مصنوعی می تواند داده های مبتنی بر متن را به خوبی بخواند، بنویسد و درک کند. به عنوان مثال، ابزاری مانند ChatGPT می تواند ده ها مقاله مختلف تولید کند. البته باید فردی باشد که بتواند شرایط لازم را انجام دهد. توجه به این نکته ضروری است که این ابزارها نمی توانند به طور کامل جایگزین این مشاغل شوند زیرا برای درک آنچه مشتری یا کارفرما می خواهد به قضاوت انسان نیاز است.
برای یادگیری نحوه استفاده از این ابزار می توانید آموزش استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT را در Bing و Microsoft Edge مطالعه کنید.
تحلیلگران تحقیق
هوش مصنوعی همچنین در تجزیه و تحلیل داده ها و پیش بینی نتایج خوب است. بنابراین می توان گفت تاثیر هوش مصنوعی در آینده چنین مشاغلی نیز مشهود است. تحلیلگران داده ها را جمع آوری می کنند. سپس روندها را شناسایی کرده و از اطلاعات به دست آمده برای طراحی کمپین ها برای ایجاد تبلیغات موثر استفاده می کنند. هوش مصنوعی نیز می تواند این کارها را انجام دهد.
مشاغل مالی (تحلیلگران مالی، مشاوران مالی شخصی)
در آینده نزدیک شاهد تاثیر هوش مصنوعی در تجارت مالی نیز خواهیم بود. در این مشاغل، مقادیر قابل توجهی از داده های عددی باید دستکاری شوند. هوش مصنوعی نیز می تواند این کار را انجام دهد. هوش مصنوعی میتواند روندهای بازار را شناسایی کند، تعیین کند که سرمایهگذاریها کجا بهتر و بدتر شدهاند، همه آنها را به اشتراک بگذارند، و سپس از اشکال مختلف دیگر دادهها برای پیشبینی ترکیب سرمایهگذاری بهتر استفاده کنند.
معامله گران
یکی دیگر از مشاغل در معرض خطر هوش مصنوعی، تجارت است. بسیاری از افراد با کمک برنامه هایی مانند اکسل مدل سازی را یاد می گیرند که هوش مصنوعی سریعتر آن را انجام دهد.
طراحان گرافیک، نوازندگان، فیلمسازان و تولیدکنندگان ویدئو و انیمیشن
طراحی گرافیک نیز یکی دیگر از مشاغل در معرض خطر است. ابزار هوش مصنوعی که می تواند تصاویر را در چند ثانیه تولید کند. در حالی که ممکن است نیروی انسانی برای انجام همان کار به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
همچنین در حال حاضر ویدئو، فیلم، صدا و… توسط هوش مصنوعی در حال ساخت هستند، فقط باید سناریوی کار را برای آن ها مشخص کنید تا بتوانند به صورت خلاقانه، ویدئو، موزیک و … را به صورت طبیعی حتی با سبک مورد نظر شما احتمالاً قابل پیش بینی است که با بهبود نسخه های این سرویس های هوشمند، افراد فعال در این حوزه با خطر جدی مواجه شوند.
حسابداری
بسیاری ممکن است فکر کنند که حسابداری در معرض خطر نیست. در حالی که اینطور نیست. هوش مصنوعی می تواند از همان ابزارهایی که انسان ها در این زمینه استفاده می کنند استفاده کند و اطلاعات را تحلیل و بررسی کند.
بخش پشتیبانی و خدمات مشتریان
حتی در حال حاضر، بسیاری از شرکت ها از ربات ها برای پاسخگویی به مشتریان استفاده می کنند. کم کم چت بات ها در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند و تا سال 2027 حدود 25 درصد شرکت ها از این ابزار استفاده خواهند کرد.
مشاغل فنی (کدنویس، برنامه نویس کامپیوتر، مهندس نرم افزار، تحلیلگر داده)
ابزارهای هوش مصنوعی به زودی جای خالی این مشاغل را پر خواهند کرد. مشاغل فنی مانند توسعه دهندگان نرم افزار، توسعه دهندگان وب، برنامه نویسان کامپیوتر، کدنویسان و دانشمندان داده به شدت مستعد فناوری های هوش مصنوعی هستند که در آینده جایگزین بسیاری از مشاغل آنها خواهد شد. در واقع، فناوریهای پیشرفتهای مانند ChatGPT میتوانند کد را سریعتر از انسانها تولید کنند، به این معنی که کار میتواند با کارمندان کمتری تکمیل شود.
مدیریت رسانه های اجتماعی
همچنین تاثیر هوش مصنوعی را در تجارت مدیریت رسانه های اجتماعی خواهیم دید. به عنوان مثال، الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند به زمانبندی پستها، ایجاد و بهینهسازی محتوا، تجزیه و تحلیل دادهها و معیارها و نظارت بر تعامل مشتری در پلتفرمها کمک کنند. این به سازندگان محتوا کمک می کند در زمان صرفه جویی کرده و بدون تلاش زیاد ثبات را به ارمغان بیاورند. ابزارهای هوش مصنوعی عملکرد کمپین های رسانه های اجتماعی را ردیابی می کنند و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهبود تأثیر آنها اعمال می کنند.
بازاریابی تلفنی
هوش مصنوعی میتواند با خودکار کردن وظایف خاص، مانند برقراری تماس و ارسال اسکریپتهای از پیش نوشته شده، جایگزین مشاغل بازاریابی تلفنی شود. نرم افزار هوش مصنوعی را می توان برای گفتگو با مشتریان و جمع آوری اطلاعات برنامه ریزی کرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هوش مصنوعی هنوز آنقدر پیشرفت نکرده است که به طور کامل جایگزین بازاریاب های تلفنی انسانی شود. هوش مصنوعی نمی تواند مشکلات سفارشی و حل مسئله و هوش هیجانی پیچیده را به درستی درک کند. چنین مسائلی نیاز به تعامل انسانی دارد.
نظرات و پیشنهادات شما؟
در این مقاله از تیرازیس فایل به بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی انسان و مشاغل آینده پرداختیم. چه فکری در این باره دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.