غول های بزرگ فناوری مانند گوگل، اپل و آمازون اغلب با اتهامات مختلفی از سوی تنظیم کنندگان در سراسر جهان و به ویژه در اروپا (EU) مواجه می شوند. حالا این اتحادیه توانسته گوگل را مجبور به انجام کاری کند که به دنبال آن بود، یعنی شفافیت بیشتر. بر اساس گزارش های اخیر، این غول جستجوی اینترنتی موافقت کرده است که اطلاعات شفاف تری را در مورد سرویس هایی مانند Google Hotels، Play Store و Google Flights به کاربران اروپایی ارائه دهد.
این خبر بر اساس بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اتحادیه اروپا منتشر شده است. گوگل همچنین باید مشخص کند که آیا به عنوان یک واسطه کار می کند یا محصولات را به طور مستقیم می فروشد. این شرکت همچنین باید اطلاعات کامل تری در مورد تحویل محصول، روش های بازگشت محصول و خدمات، تعمیرات و موارد دیگر ارائه دهد.
اتحادیه اروپا اقدامات درخواست شده از Google را به منظور مطابقت با فعالیت های خود تنظیم کرده است. این قوانین از سال 2021 پس از مشورت با شبکه همکاری حمایت از مصرف کننده (CPC) معرفی شده است.
دیدیه ریندرزکمیسر عدالت اتحادیه اروپا می گوید مشتریان گوگل در کشورهای اتحادیه اروپا حق دریافت اطلاعات واضح و کامل را دارند و تعهد غول جستجو برای پیروی از تغییرات جدید در قانون گامی در جهت درست است.
Google Flights و Google Hotels باید به مشتریان اعلام کنند که آیا آنها فروشنده مستقیم محصولات و خدمات هستند یا به عنوان واسطه برای شرکت های دیگر کار می کنند. البته این تمام ماجرا نیست و گوگل باید قیمت مرجع را هنگام ارائه تخفیف به مشتریان در دو سرویس ذکر شده نشان دهد. علاوه بر این، کاربران اروپایی باید مطلع شوند که نظرات ارسال شده در مورد هتل ها توسط یک مقام رسمی تأیید نشده است.
به طور کلی، Google Hotels و Google Flights باید از قوانین شفافیت یکسانی پیروی کنند. پلتفرم های مشابه دیگری مانند Expedia.com که در واقع یک آژانس مسافرتی است نیز همین روند را دنبال کرده اند.