در روزهایی که بیلبوردهای شهری مملو از تبلیغات دولتی به مناسبت های مختلف است و تعدادی از تبلیغات تلویزیونی به درخواست کمپین های مردمی متوقف شده است، وضعیت صنوف و کسب و کارهای کوچک و متوسط بحرانی است. این در حالی است که مدیران اکوسیستم تبلیغاتی با توجه به شرایط موجود به دنبال کسب درآمد دلاری هستند. این موضوع تا جایی پیش رفته که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به دنبال تعریف پروژه های دلاری برای مدیران ایرانی در شرایط فعلی هستند.
در بلاتکلیفی کنونی، بحثهای مربوط به اینترنت طبقاتی باعث نگرانی کسبوکارها و مهاجرت تعداد زیادی از مدیران حرفهای اکوسیستم تبلیغاتی شده است. بسیاری از آژانس ها در راستای مسئولیت های اجتماعی خود کارگاه ها و بوت کمپ های رایگان برگزار کرده اند. و برخی دیگر از تعطیلی و تعدیل شرکت های تبلیغاتی خبر داده اند. Adventurks گزارش های عجیبی از وضعیت کمپین های یلدا در سال جاری نسبت به سال گذشته منتشر کرده است، اما در این بین برخی شرکت های تبلیغاتی و استودیوهای خلاق راهکارهای جدیدی را برای برون رفت از بحران از وضعیت موجود ارائه کرده اند.
راهکار آژانس ها برای برون رفت از بحران
می توان تمامی راهکارهای خروج از بحران توسط آژانس ها و بوتیک های خلاق را در عناوین زیر خلاصه کرد:
- کاهش هزینه های تولید محتوا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط
- خدمات دیجیتال: تغییر فرمول ها و معادلات در شرایط جدید
- خدمات BTL: بازاریابی تک تیرانداز
- خدمات عکاسی و تصویربرداری برای اصناف و برندها
- مشاوره و مربیگری: تمرکز بر آموزش و قدرت رهبری
- مسئولیت های اجتماعی برای برندها
برگزاری دوره های تخصصی و بوت کمپ
اگر مدیر ارشد یا میانی سازمان و شرکت خود هستید، در شرایط فعلی شاید تنها راه حل برای برون رفت از بحران استفاده از بازاریابی تک تیرانداز و راهکارهای خلاقانه باشد. اپل تنها برند بزرگی است که در جام جهانی 2022 حتی یک دلار هم برای تبلیغات خرج نکرد اما استفاده از Players یکی از محصولات اپل برگ برنده اپل در جام جهانی بود. تلاش های فیفا برای سانسور برند اپل تقریباً ناموفق بود. خلاقیت حلقه مفقوده برندسازی و فروش در ایران است. تبلیغات تکراری و تولید بزرگ، اما بدون سناریو، مشکلی نیست که بتوان آن را به نمایندگی های بزرگ در ایران برد، زیرا همیشه این تقاضا است که عرضه را ایجاد می کند.
همچنین سازمان ها با تمرکز بر تربیت مدیران نوآور و نیروی انسانی مستعد می توانند به فکر جایگزینی منابع انسانی برای رهبری در شرایط فعلی باشند. در ادامه به سرفصل های یکی از شرکت های تبلیغاتی مبتکر در بوت کمپ تخصصی که هفته گذشته برگزار شد می پردازیم:
- راه حل های فروش در دوران بحران
- تشخیص مشکلات تجاری شرکت کنندگان منحصرا
- بررسی اشتباهات برندها در سه ماه اخیر
- مشاوره اختصاصی برای توسعه کسب و کار
- چگونه یک بخش دیجیتال با هزینه های بهینه راه اندازی کنیم
- راه های افزایش عملکرد در تیم تبلیغاتی
- مروری بر برندهای خارجی در دوران جنگ و افسردگی
- برون سپاری تبلیغات یا استخدام کارشناس
- نکات طلایی برای بهبود زیرساخت ها
- مسئولیت های اجتماعی در شرایط فعلی
- سفر مشتری در زمینه جدید
- بودجه بندی و تصمیم گیری برای سال آینده
نگاهی به سرفصل های تعریف شده توسط آژانس DM Hint این پیام را می دهد که سازگاری با شرایط جدید راز بقا در بازار است.
چابکی و بازاریابی مبتنی بر عملکرد
اگر خواهان کیفیت نمایندگی های بزرگ با قیمت های رقابتی هستید، انتخاب شما می تواند نمایندگی های چابک تر باشد. تیم هایی تشکیل شده توسط کارشناسانی که چندین سال حضور در آژانس های تبلیغاتی بزرگ را در کارنامه خود دارند اما هم اکنون به عنوان مشاور و مجری با هزینه های مناسب تری آماده ارائه خدمات به برندهای شایسته هستند. شرکت های مشاور نه تنها به دنبال فروش و بازاریابی رسانه های خود هستند، بلکه می توانند هزینه های تولید و مدیریت دپارتمان های تبلیغاتی را در شرایط فعلی کاهش دهند. به عنوان مثال یکی از بوتیک های خلاقانه ای که تجربه همکاری با برندهای خارجی را در رزومه کاری خود دارد، آژانس دکامین است. بازیگران اصلی صنعت تبلیغات گاه حتی زمانی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی ندارند، قطعا شبکه سازی می تواند راهگشای دستیابی به این مشاوران ارشد باشد. بسیاری از صاحبان مشاغل دیگر تحت تأثیر معلمان و مشاوران قلابی و زرد نیستند و خبری از سروصداهای شومن های اینستاگرام نیست!
استفاده از متخصصان برای برون رفت از بحران
قدرت رهبری در شرایط بحرانی بیشتر به چشم می خورد و بسیاری از کسب و کارها به فکر استخدام مشاوران ارشد و استراتژیست های نخبه در این شرایط برای بقا در بازار فعلی هستند. عناوین زیر در شرایط فعلی بیشترین تقاضای برندهای بزرگ را دارند.
مشاور برند مدیر پروژه مدیر پروژه مدیر هنری مدیر بازاریابی دیجیتال مشاور ارشد بازاریابی دیجیتال مشاور رسانه محیطی مشاور خدمات BTL مدیر تولید مشاور ارشد SEO طراح ارشد گرافیک کارشناس چاپ و بسته بندی مشاور ارشد برندسازی شخصی مدیر خلاق
اگر نمی توانید مشاوران ارشد تبلیغات استخدام کنید، راه حل شما این است که از یک مدیر حسابداری حرفه ای یا بازاریاب عملکرد به عنوان کتابدار استفاده کنید که بتواند از ظرفیت استودیوها، آژانس ها و مراکز تبلیغاتی استفاده کند و از تخیل شما مراقبت کند. هزینه هایی که انجام می دهید بسیار آسان تر خواهد بود. برندهای بزرگی که قبل از بحران اینترنت، تیمهای محتوا را در سازمان خود راهاندازی کرده بودند، مجبور شدند با این وضعیت سازگار شوند. حجم شبکه های باز این روزها در لینکدین گواه این موضوع است.
ژنرال گرایان و نئو ژنرالیست ها گرایش های جدیدی در صنعت تبلیغات هستند، در حالی که هاروارد بیزینس ریویو معتقد بود که متخصصان می توانند بیش از متخصصان عمومی به یک سازمان کمک کنند. با وجود تنوع در تکنیک های بازاریابی، شاید در ماه های آینده شاهد روش های خلاقانه تری از برندهایی مانند بازاریابی چریکی باشیم. همچنین بسیاری از برندها در پاییز سال گذشته به دنبال بهبود زیرساخت های خود بودند، زمانی که اجرای هر نوع کمپین می توانست مانند یک شمشیر دولبه عمل کند و کمپین های امسال از جمله جمعه سیاه و شب یلدا گرمای سال های گذشته را به همراه داشت. به هیچ وجه.
شناخت ظرفیت های صادراتی و بازارهای بین المللی می تواند باعث افزایش فروش برخی برندهای فعال در حوزه صادرات شود. بسته بندی حرفه ای و استفاده از تجربه مدیران مبتکر در امر صادرات می تواند بخش بزرگی از مسیر را برای شما هموار کند. همچنین اگرچه جذب سرمایه توسط شرکت های شتاب دهنده دشوار به نظر می رسد، اما غیرممکن نیست و می تواند بسیاری از کسب و کارها را در رقابت نگه دارد.
شرایط خاص اقتصادی این دوران، پذیرش ساختارهای بازاریابی مبتنی بر عملکرد را برای مدیران دهه چهل و پنجاه الزامی کرد. یک خلاصه بر اساس الگوهای استانداردهای بین المللی می تواند هزینه، زمان و شرح خدمات یک پروژه را به درستی پیش ببرد. به یاد داشته باشیم که بدنه فنی بسیاری از استارتاپ های بزرگ ایرانی و جهانی، نسل Z هستند. شرایط ناپلئونی استارت آپ ها در ایران باعث رشد نیروهای اجرایی اکوسیستم شده است. در پایان به یاد داشته باشیم که تبلیغات و بازاریابی هزینه نیست، سرمایه گذاری است.