اگر لرزش فرمان خودروی خود را نادیده بگیرید، باید بدانید که ممکن است مشکل جدی در خودروی شما وجود داشته باشد. اگر میخواهید بدانید چه چیزی باعث لرزش فرمان خودروی شما میشود، کتاب تیرازیس فایل امروز چه عواملی باعث لرزش چرخ فرمان میشود را بررسی کنید؟
چرا فرمان ماشین می لرزد؟
تشخیص لرزش فرمان
فرسوده بودن، معیوب بودن یا عدم تعادل فرمان یا قطعات آسیب دیده فرمان می تواند باعث لرزش فرمان در سرعت های بالا شود. از آنجایی که دلایل مختلفی باعث ایجاد لرزش در فرمان خودرو می شود، در ادامه به معرفی علل، علائم و راهکارهای اصلی می پردازیم تا بتوانید مراحل عیب یابی خودروی خود را با سهولت بیشتری طی کنید.
علت لرزش فرمان چیست؟ لاستیک های نامتعادل
توزیع وزن در هر تایر کمی متفاوت است. برای جبران این موضوع باید پس از نصب لاستیک های جدید وزن اضافی به چرخ اضافه کنید. متأسفانه وزنه هایی که برای این کار استفاده می شود می توانند حرکت یا سقوط کنند و در نتیجه چرخ ها از تعادل خارج می شوند. لاستیک هایی که بالانس نیستند می توانند باعث لرزش خودرو در هنگام رانندگی با سرعت بالا شوند. اگر مشکل نادیده گرفته شود، مشکلات نامتعادل لاستیک میتواند باعث فرسودگی فرمان و اجزای سیستم تعلیق سریعتر از حد معمول، مصرف سوخت ضعیف یا انفجار در حین رانندگی شود.
در صورت حس لرزش فرمان در سرعت بالا; تمام چرخ های خود را از نظر ساییدگی ناهموار آج یا رینگ های خمیده و البته وزن چرخ ها بررسی کنید. اگر هر یک از چرخ ها نشانه هایی از عدم تعادل را نشان می دهد، باید خودروی خود را نزد یک تکنسین مجرب ببرید. برای نگهداری صحیح تایرهای خود، مطمئن شوید که حداقل هر دو سال یکبار آنها را تعویض کنید.
قرارگیری نامناسب چرخ ها علت لرزش فرمان در سرعت زیاد است
قبلاً در تیرازیس فایل در مورد حمل و نقل خودرو چیست؟ در مورد روش ها و عوامل افزایش هندلینگ خودرو صحبت کردیم، یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان، قرارگیری اشتباه چرخ ها است. در بیشتر مواقع، چرخهای تراز شده صدای جیرجیر را متوقف میکنند. یکی از سریعترین راهها برای تشخیص ناهماهنگی چرخها، بررسی آج تایر است. یک وسیله نقلیه خارج از تراز باعث ساییدگی لاستیک ها به طور یکنواخت تر می شود و آج داخل آن بیشتر از قسمت بیرونی سائیده می شود. اگر متوجه شدید که فرمان مستقیم و در مرکز قرار دارد و ماشین همچنان به طرفین کشیده شده است. ماشین شما احتمالاً تعادل ندارد.
تراز چرخ ها از طریق اجزای سیستم تعلیق به دست می آید، بنابراین اگر مشکلاتی در سیستم تعلیق وجود داشته باشد (مانند آسیب ناشی از سایش، رانندگی در جاده های ناهموار یا تصادف)، تراز چرخ ها احتمالاً تحت تأثیر قرار می گیرد.
چرا فرمان می لرزد؟ سایش یا آسیب یاتاقان
اگر فرمان فقط هنگام چرخش می لرزد، باید بلبرینگ چرخ خود را بررسی کنید. این اجزای حیاتی به گونه ای طراحی شده اند که توپی چرخ را در سیستم تعلیق خودرو محکم نگه دارند و به چرخ ها اجازه می دهند به درستی بچرخند. اگر بلبرینگ آسیب دیده یا به اندازه کافی روغن کاری نشده باشد، می تواند باعث لرزش فرمان شود. یاتاقانهای چرخ میتوانند در حین رانندگی منظم در جادههای ناهموار یا هنگام برخورد با چالهها، سرعتگیرها یا موانع در سرعتهای بالا آسیب ببینند.
سایر نشانه های ساییدگی بلبرینگ به غیر از لرزش فرمان عبارتند از صداهای غیرعادی که هنگام شتاب گیری بلندتر می شوند، سست بودن فرمان یا نقص سنسور ABS.
یک راه سریع برای تعیین اینکه آیا صدای غیرعادی هنگام رانندگی به دلیل خرابی بلبرینگ است یا خیر، به شرح زیر است: در حالی که به صدای غیر معمول گوش می دهید، ماشین خود را رانندگی کنید. در حین رانندگی، محیط اطراف خود را بررسی کنید و در صورت امکان لاین خود را تغییر دهید. گوش کنید و ببینید که آیا صدا بلندتر می شود یا خیر. اگر صدا ثابت ماند، سعی کنید جهت را تغییر دهید/در جهت دیگر بچرخانید. اگر صدا تغییر کند، احتمالا بلبرینگ چرخ جلو فرسوده شده است. به هر جهتی که بچرخید به شما می گوید که ممکن است بلبرینگ چرخ نیاز به تعویض داشته باشد. به عنوان مثال، اگر به چپ بپیچید، بار در سمت راست افزایش می یابد (و بالعکس). اگر هنگام چرخش به چپ صدا افزایش یابد، ممکن است بلبرینگ چرخ جلو سمت راست فرسوده شده باشد.
برای تشخیص نهایی سایش یا آسیب بلبرینگ چرخ؛ با خیال راحت خود را بلند کنید و با هر دو دست روی لاستیک چرخ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. حداقل حرکت باید وجود داشته باشد. اگر چرخ بیش از حد حرکت کند یا صدای خراش شنیده شود، احتمالا بلبرینگ چرخ آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.
قطعات فرسوده فرمان یا سیستم تعلیق باعث لرزش فرمان در حالت ساکن می شود.
تنها مقدار کمی شلی در هر یک از اجزای فرمان و سیستم تعلیق باعث عملکرد ضعیف کل سیستم می شود. این امر علاوه بر تاثیر بر کنترل و پایداری خودرو، می تواند باعث لرزش فرمان نیز شود. بنابراین مهم است که سیستم را برای قطعات شل یا فرسوده بررسی کنید.
با بررسی قسمت های قابل مشاهده مانند اتصالات توپی بالا یا پایین، انتهای میله ها و بوش ها شروع کنید. اگر علائم آسیب دیدید، باید آن را تعویض کنید. به طور مشابه، فنرهای آسیب دیده یا جدا شده می توانند باعث لرزش فرمان شوند.
خرابی سیستم ترمز دلیل لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری است
اگر فرمان تنها هنگام توقف تکان می خورد یا پدال ترمز نیز تکان می خورد، به احتمال زیاد مشکل از سیستم ترمز است. اگر ترمزها به دلیل خرابی مکانیکی یا هیدرولیکی کشیده شوند، یا اگر ترمز دستی به درستی درگیر نشده باشد، لرزش فرمان، که اغلب به عنوان جیغ ترمز از آن یاد می شود، ممکن است رخ دهد. لرزش فرمان هنگام ترمزگیری همچنین ممکن است به دلیل تمام شدن دیسک های ترمز، تغییر ضخامت دیسک یا گرم شدن بیش از حد و تغییر شکل شدید دیسک رخ دهد.
لرزش فرمان در محل
لرزش فرمان می تواند ناشی از دیسک ترمز باشد که موازی با کالیپر یا توپی قرار ندارد. دلایل نصب نامناسب عبارتند از زنگ زدگی یا تجمع کثیفی بین دیسک و توپ که باعث ایجاد یک سطح ناهموار می شود. اگرچه توپی به ندرت تاب میخورد، اما استفاده از اسپیسر چرخ در سالهای اخیر افزایش یافته است که میتواند باعث سایش بیش از حد توپی شود. اگر مشکوک هستید که دیسک های ترمز خودرو فرسوده شده است، فوراً ترمزها را بررسی کنید، زیرا این امر می تواند زمان توقف خودرو را افزایش دهد یا بدتر از آن باعث خرابی موقت ترمز شود. برای رفع این مشکل می توانید دیسک آسیب دیده را جدا کرده و دیسک و هاب را کاملا تمیز کنید. ضخامت دیسک ترمز را اندازه بگیرید و اگر قابل تعمیر نبود آن را تعویض کنید.
علت لرزش فرمان تیبا، ساینا، 206، سمند و… در سرعت بالا.
ممکن است این را از خود بپرسید علت لرزش فرمان در سرعت 80 به بالا چیست؟ هنگامی که دیسک ترمز به درستی نصب و تراز نشده باشد، می تواند باعث سایش شود که باعث نازک شدن دیسک می شود. آلاینده های به دام افتاده در سیستم مانند رسوبات، زنگ زدگی و گرد و غبار می توانند ضخامت دیسک ترمز را تغییر دهند. هنگامی که سطح دیسک ناهموار است و لنت های ترمز داخل دیسک قرار می گیرند، لنت های ترمز باعث ایجاد ضربه در پدال ترمز می شوند. به همین دلیل وقتی قسمت های نازک و ضخیم دیسک بین روتورهای ترمز می لغزند، لرزش در فرمان احساس می شود.
انحراف دیسک ترمز باعث افزایش زمان توقف و احتمال خرابی ترمز می شود. یکی از دلایل رایج تاب برداشتن روتورهای دیسک ترمز، سفت شدن بیش از حد چرخ های خودرو یا عدم استفاده از الگوی ضربدری مناسب است. هرگز از آچار ضربه ای برای سفت کردن مهره های چرخ استفاده نکنید.
برای رفع مشکلات ضخامت دیسک، ضخامت روتور یا دیسک ترمز را اندازه گیری کنید، اگر قابل تعمیر نیست و نیاز به تعویض دارد، دیسک های ترمز آسیب دیده را بردارید و آنها را تعویض کنید. دوباره آنها را تراز کنید. همچنین، همیشه از تمیز بودن هاب و دیسک و حامل های کالیپر ترمز اطمینان حاصل کنید.
گرم شدن و اعوجاج شدید دیسک عامل لرزش فرمان در سرعت 100 و بالاتر است.
در واقع ترمزهای مکرر و شدید باعث داغ شدن بیش از حد دیسک های ترمز می شود. هنگامی که دیسک بیش از حد گرم می شود، تمایل به تاب برداشتن دارد و باعث ایجاد لرزش در فرمان و پدال ترمز هنگام ترمزگیری می شود. اگر لکه های آبی تیره روی دیسک ترمز مشاهده کردید، نشان دهنده داغ شدن بیش از حد دیسک است. به همین دلیل لنت های ترمز بی کیفیت می توانند بیش از حد گرم شوند و در صورت وقوع، فشار به دیسک ترمز وارد شده و اعوجاج ایجاد می شود که در این صورت باید فوراً تعویض شوند.
لرزش فرمان هیدرولیک در محل
قبلا در مورد اینکه ESP در خودرو چیست؟ چه کارکردها و کاربردهایی در خودرو دارد؟ همانطور که گفتیم، بسیاری از خودروها در حال حاضر با سیستم فرمان الکتریکی (EPS) ساخته می شوند، اما برخی از خودروها دارای سیستم هیدرولیک هستند. EPS می تواند تحت تأثیر باتری یا سیستم شارژ خودرو قرار گیرد. اگر ایراد دینام وجود داشته باشد یا باتری 12 ولت تمام شده باشد، ممکن است باعث خاموش شدن سیستم EPS شود. اگر سیستم EPS از کار افتاده باشد و یکی از اجزای فرمان معیوب باشد، ممکن است چرخاندن فرمان مشکل شود.
قطعاتی که میتوانند باعث سفت شدن فرمان شوند، میتوانند بین EPS و خودروهای هیدرولیک متفاوت باشند، اما عبارتند از:
- مشکل در سیستم فرمان
- تسمه محرک شل و فرسوده
- روغن هیدرولیک نامناسب
- پمپ هیدرولیک معیوب
- فشار کم لاستیک
و در آخر پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از هر نوع خرابی، آموزش تصویری ترفندها و اصول رانندگی در برف را دنبال کنید.
نظرات و پیشنهادات شما؟
در بررسی علت لرزش فرمان خودرو در حالت ایستا و سرعت امروز سعی کردیم اهمیت لرزش فرمان در سرعت 100 و حتی لرزش فرمان در سرعت کم و هنگام ترمز را یادآوری کنیم. حتی ممکن است زمانی که زیاد از ماشین خود استفاده نکرده اید لرزش فرمان صفر را تجربه کنید. بنابراین در هر صورت پیشنهاد می کنیم به محض مشاهده لرزش فرمان در سرعت 120 یا کمتر، حتماً به دنبال علت آن باشید و در اسرع وقت مشکل خودروی خود را حل کنید تا باعث بروز هیچ گونه مشکلی نشود. از دست دادن جان یا پول به نظر شما علت لرزش فرمان در سرعت بالا یا علت لرزش فرمان در سرعت پایین چیست؟ آیا چیزی هست که در این مقاله به آن اشاره نکرده باشیم؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.