به گزارش Ars Technica به نقل از شرکت تحقیقاتی Insider Intelligence، متا و آلفابت سلطه بلامنازع خود را بر بازار تبلیغات دیجیتال از دست داده اند. این دو شرکت سالهاست که در این زمینه اولین هستند اما بررسی ها نشان می دهد که رقبای متا و آلفابت مانند آمازون، تیک توک، مایکروسافت و اپل عملکرد بسیار بهتری نسبت به قبل داشته اند و بخشی از سهم بازار متا و متا را به خود اختصاص داده اند. الفبا.
آمارهای اولیه نشان می دهد که سهم متا و آلفابت در بازار تبلیغات آمریکا در سال جاری با کاهش 2.5 درصدی به 48.4 درصد رسیده است. این اولین بار از سال 2014 است که Alphabet و Meta کنترل اکثر بازار تبلیغات ایالات متحده را ندارند.
این پنجمین سال متوالی است که سهم متا و آلفابت از بازار تبلیغات دیجیتال کاهش مییابد.
سهم متا و آلفابت از بازار تبلیغات دیجیتال برای پنجمین سال متوالی کاهش یافته است. این دو شرکت در سال 2017 بیش از 54.7 درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند و پیش بینی می شود سهم آنها تا سال 2024 به 43.9 درصد برسد. متا و آلفابت سهم 49.5 درصدی در بازارهای جهانی دارند. سهام این دو شرکت در سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.
رئیس بخش تبلیغات گوگل می گوید که افزایش رقابت شرکت هایی مانند اپل، آمازون و تیک توک نشان می دهد که بازار تبلیغات “بسیار پویا” است. در سال های اخیر، همراه با رشد رقبا، نهادهای نظارتی آمریکایی و اروپایی تحقیقات متعددی را علیه تجارت تبلیغاتی گوگل و رفتار انحصاری آن آغاز کرده اند.
متا، مالک فیس بوک و اینستاگرام، چند هفته پیش به دلیل اولویت غیرقانونی سرویس تبلیغاتی و رفتار ضدرقابتی خود از سوی اتحادیه اروپا شکایت کرد. طبق آمار، ارزش بازار تبلیغات دیجیتال به 300 میلیارد دلار می رسد و شرکت های مختلف صنعت فناوری در تلاش هستند تا بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهند.
اپل و آمازون تیم های تبلیغاتی خود را در سال های اخیر رشد داده اند. نتفلیکس چند ماه پیش اعلام کرد که با همکاری مایکروسافت، یک طرح اشتراک جدید مبتنی بر تبلیغات را به سرویس خود اضافه خواهد کرد.
مارک زاکربرگمدیر عامل متا کاهش درآمد تبلیغاتی این شرکت را به قابلیت های حریم خصوصی اپل نسبت داده است. اپل از طریق ویژگی های جدید آیفون از تبلیغات هدفمند جلوگیری می کند. زاکربرگ همچنین گفت که رشد خدمات جدیدی مانند تیک توک صنعت تبلیغات را متنوع تر کرده است.
آمازون و اپل با ورود جدی تر به صنعت تبلیغات ضربه بزرگی به تجارت متا و آلفابت وارد کردند.
ورود جدی آمازون به عرصه تبلیغات ضربه بزرگی به جایگاه متا و آلفابت وارد کرده است. شرکتی که توسط جف بزوسدر سال 2015 حضور خود را در بازار تبلیغات جدی تر کرد و از آن زمان تاکنون توانسته درآمد تبلیغاتی خود را از یک میلیارد دلار به 38 میلیارد دلار برساند.
در کنار آمازون، اپل نیز توجه بیشتری به تبلیغات نشان داده است. این شرکت در سال 2018 موفق به کسب 2.2 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی شد. درآمد تبلیغاتی اپل از آن زمان به هفت میلیارد دلار رسیده است. اپل تنها 1.2 درصد از بازار تبلیغات جهانی را در اختیار دارد، اما در حال حاضر بزرگتر از مجموع اسنپ چت و پینترست است. تحلیلگران می گویند که درآمد تبلیغاتی اپل احتمالا تا سال 2026 به 30 میلیارد دلار خواهد رسید.
به نظر می رسد که ویژگی های حریم خصوصی اپل بیش از گوگل بر متا تأثیر گذاشته است. گوگل همچنان از طریق موتور جستجوی خود درآمد زیادی از تبلیغات کسب می کند. اپل رقیبی برای Google Maps ایجاد کرده است و احتمالاً یک موتور جستجوی اختصاصی برای رقابت با گوگل در آینده خواهد ساخت.
موسسه Insider Intelligence پیش بینی کرده است که رشد تبلیغات گوگل و متا در بازار آمریکا در سال آینده به ترتیب سه و پنج درصد خواهد بود. انتظار می رود حداقل هشت نفر از رقبای این شرکت ها رشد دو رقمی را تجربه کنند. بر اساس پیش بینی های این موسسه، درآمد تبلیغاتی آمازون، اپل، اسپاتیفای و تیک توک در سال 2023 به ترتیب 19، 26، 30 و 36 درصد رشد خواهد کرد.