سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعلام کرده است که وضعیت مرورگر گوشی های هوشمند را بررسی خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تعدادی از توسعه دهندگان وب و ارائه دهندگان خدمات بازی های ابری در ژوئن 2022 شکایت هایی را درباره تسلط گوگل و اپل بر بازار مرورگرهای تلفن همراه ارائه کردند. موضوع این شکایات تسلط دو شرکت مذکور در این بازار است که باعث کاهش نوآوری و افزایش هزینه ها می شود.
سارا کاردل رئیس موقت CMA می گوید:
بسیاری از کسب و کارها و توسعه دهندگان وب در بریتانیا به ما می گویند که به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط اپل و گوگل با مشکلاتی مواجه هستند. با اجرای سیاست های جدید بازار دیجیتال، احتمالاً به این مسائل نیز رسیدگی خواهد شد. در این میان از توان خود برای مقابله با مشکلات استفاده خواهیم کرد. ما تصمیم گرفته ایم که بررسی کنیم که آیا نگرانی های مطرح شده توسط توسعه دهندگان و کسب و کارها موجه است یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ به این سوال، برای بهبود رقابت و نوآوری در این حوزه ها گام برداریم.
متن فوق بیانیه روشنی است که یکی از جنبه های آن تحقیق در مورد بازی های ابری خواهد بود. هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا این بررسی به عنوان بخشی از بررسی بازار مرورگرهای تلفن همراه انجام می شود، زیرا در حال حاضر هیچ محدودیتی برای بازی های مبتنی بر مرورگر سافاری اپل وجود ندارد.
اپل بازی های ابری را از اپ استور ممنوع کرده است، مگر اینکه هر بازی منتشر شده برنامه بررسی محتوای خود را داشته باشد. برنامههای کتابخانه مرکزی میتوانند همه فهرستهای فردی را جمعآوری کنند، اما ارسال صدها یا هزاران بازی به صورت جداگانه مطمئناً برای توسعهدهندگان بازی ایدهآل نیست.
عامل دیگری که در تحقیقات جدید CMA به آن اشاره شد، سرمایه گذاری کم در فناوری مرورگر تلفن همراه است که هزینه های توسعه دهندگان را افزایش می دهد، بنابراین آنها باید برنامه های مخصوص گوشی های هوشمند را برای حل مشکلات خود توسعه دهند. در ظاهر، به نظر می رسد که این با جنبه بازی های موبایلی تحقیق در تناقض است.
غول بازی های موبایل CMA در حال بررسی سایر عوامل نامشخص در بازار مرورگر گوشی های هوشمند است. این موسسه در بیانیه خود آورده است:
در نهایت، محدودیتهای مرورگرهای وب موبایل اپل و گوگل، انتخاب را محدود میکند و ممکن است کار را برای توسعهدهندگان بریتانیایی برای ارائه برنامههای نوآورانه جدید دشوارتر کند. در همان زمان، اپل و گوگل استدلال کرده اند که باید محدودیت هایی را برای محافظت از کاربران در نظر بگیرند.
برخی از شرکتهای بزرگ از تحقیقات جدید CMA از جمله موزیلا، مایکروسافت، متا، بنیاد الکترونیک مرزی، داکداکگو و وودافون پشتیبانی کردهاند. با این حال، گوگل و اپل به حمایت از مواضع خود ادامه دادند که بیشتر بر امنیت و سایر مسائل مربوط به راحتی کاربر متکی بود.
قانون بریتانیا بیان میکند که بررسی بازار باید در مدت 18 ماه تکمیل شود و CMA بریتانیا این اختیار را دارد که برای مشاغلی که قوانین آن را رعایت نمیکنند جریمه و غیره اعمال کند.