بر اساس آنچه بلومبرگ می نویسد، انویدیا و گوگل به جبهه سونی پیوسته اند تا از بسته شدن قرارداد خبری بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد جلوگیری کنند. ظاهرا انویدیا و گوگل به طور رسمی نگرانی های خود را با مقامات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا مطرح کرده اند.
کمیسیون تجارت فدرال چند هفته پیش از مایکروسافت برای جلوگیری از این معامله شکایت کرد. این نهاد دولتی معتقد است که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن به رقابت لطمه می زند و انحصار را در صنعت بازی افزایش می دهد. مایکروسافت در صورت نهایی کردن قرارداد خرید اکتیویژن، “مزیت غیرمنصفانه” در زمینه بازی های ابری، خدمات اشتراک و بازی های تلفن همراه به دست خواهد آورد.
به گفته منابع آگاه، انویدیا مستقیما با قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن مخالفت نکرده و تنها گفته است که دسترسی برابر و رایگان به تمامی بازی ها ضروری است. به نظر می رسد هدف اصلی انویدیا پشتیبانی از سرویس اشتراک GeForce Now خود است که در حال حاضر ۲۵ میلیون کاربر دارد. انویدیا نگران است که پس از بسته شدن قرارداد، بازیهای محبوب Activision به سرویس Game Pass مایکروسافت تبدیل شوند. GeForce Now در حال حاضر میزبان بازی های Activision Blizzard نیست.
درک انگیزه گوگل برای مخالفت با معامله مایکروسافت با Activision دشوارتر است. گوگل تلاش کرد تا با سرویس Stadia رقیب شایسته ای برای Game Pass ارائه دهد اما Stadia نتوانست به اهداف خود برسد و تعطیل شد. با وجود بسته شدن Stadia، فناوری استفاده شده در این سرویس در اختیار شرکت های مختلف قرار دارد. شاید همین موضوع انگیزه اصلی گوگل برای جلوگیری از بسته شدن قرارداد 69 میلیارد دلاری مایکروسافت و اکتیویژن باشد.
از زمانی که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن عمومی شد، سونی بارها از این قرارداد انتقاد کرده است. مایکروسافت معتقد است که با خرید Activision به بهبود صنعت بازی کمک می کند، اما کمیسیون تجارت فدرال این معامله را انحصاری می داند. در ماه های آینده، پرونده قضایی مایکروسافت برگزار می شود. بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز به دنبال جلوگیری از انعقاد قرارداد به روشی مشابه هستند.